Pokud by byl materiál závazný, znamenalo by to pro mnohé školy konec. Zejména těch na vesnicích. Většina z nich by totiž nebyla schopna dostát „optimálnímu“ vzoru. Tím je podle dokumentu škola s minimálně dvěma třídami v ročníku a alespoň jedenadvaceti žáky. Jejich financování by tak zůstalo výhradně na zřizovateli obci. Ty však nemají peněz nazbyt.

„Už nyní financujeme školu částkou, která tvoří více než deset procent obecního rozpočtu,“ popsala starostka Francovy Lhoty Kateřina Trochtová. Pokud by vláda koncepci schválila, museli by o budoucnosti školy rozhodnout zastupitelé. „Rozhodnutí by záleželo na tom, jestli bychom byli schopni školu finančně utáhnout,“ dodala Trochtová.

Vše závisí na tom, jak bude s materiálem naloženo. Starostové se však už nyní o budoucnost škol obávají. „Na našich setkáních o problematice hodně diskutujeme. Koncepce v tomto znění by s největší pravděpodobností totiž způsobila smrt mnoha venkovských škol,“ přiblížila Trochtová. Bez škol by se pak podle jejích slov výrazně snížila i kvalita života na venkově.

Kritéria optimálních škol s určitým počtem tříd i žáků jsou pro ty vesnické problém. „Většina škol v obcích není schopna tuto kapacitu naplnit. Mnohde je v každém ročníku pouze jedna třída,“ podotkl starosta Lidečka a předseda krajské organizace Spolku pro obnovu venkova Zlínského kraje Vojtěch Ryza.

Vesnice by se podle něj mohly dostat do velmi prekérní situace a na chod škol by byly nuceny hodně doplácet. „Na to se navíc nabaluje spousta dalších problémů, které nelze finančně vyčíslit,“ připomněl Ryza. Děti i učitelé by totiž museli za výukou dojíždět. Lidé by navíc přišli o kulturní a společenské akce, které školy pořádají.

S Ryzou souhlasí i předseda pracovní skupiny pro školství a sport ve Sdružení místních samospráv České republiky Oldřich Vávra. „Pokud by ministerstvo koncepci zrealizovalo, zasáhlo by to minimálně polovinu škol. Některé z nich by musely být uzavřeny. Zřizovatelé by neměli peníze na mzdy,” popsal Vávra. To ovšem jen v případě, že by koncepce dovolovala výjimky ve formě nižšího počtu žáků ve třídě. S tím však zatím nepočítá.

O problému vedl Vávra jednání s náměstkem ministra školství Ladislavem Němcem. „Přislíbili nám, že upřesňující materiály pošlou do týdne. Uběhl však měsíc a stále nic nepřišlo,” sdělil.