Při výběru dopravců se inspiroval u několika krajů, které se rozhodly vybírat dopravce poptávkou více firem. Tím získal více možností, jak tlačit rozsáhlým systémem sankcí na kvalitu vybraných dopravců.

Ve smlouvách jsou detailně uvedeny požadované standardy, slibované nasazení vozidel, ale například i to, ve kterých stanicích bude muset být otevřená pokladna. V případě Českých drah jde o první případ, kdy jakýkoliv kraj smlouvu na výkony zveřejnil.

Samostatnou kapitolou je uvedený rozsah sankcí. Pro oba dopravce jsou pokuty prakticky shodné, až na pár výjimek souvisejících s rozdílnými typy vozidel.

Deset milionů za nevyjetí, 500 korun za chybějící toaletní papír

Na celkem sedmi stranách ve dvou souborech se řeší pokuty jak pro dobu před startem, tak už při provozu. Pokud by například Arriva na začátku provozu nezajistila 95 % všech spojů, dostane pokutu 10 milionů korun.

Za každý den prodlení v nasazení slibovaných souprav ji pak hrozí pokuta 100 tisíc korun. Za prodlení při dodání bankovní záruky by pak Arriva musela zaplatit půl milionu korun denně.

V seznamu pokut jsou i sankce za nedodržení standardu kvality. Myslí se například i na takové detaily, jako je toaletní papír. Pokud nebude na toaletě, stejně jako mýdlo nebo tekoucí voda /mimo zimní měsíce/, za každý vůz a den je pokuta 500 korun. Za úplně nefunkční toalety v celé soupravě zaplatí dopravce 5000 za den.

Kraj poprvé zveřejnil i jízdní řády, podle kterých budou oba dopravci jezdit.

V registru zatím chybí smlouva pro výkony Českých drah z Kroměříže do Valašského Meziříčí. Podmínky pro oba dopravce jsou shodné, smlouvy jsou postaveny tak, že od základní ceny výkonu se budou ještě odečítat tržby.

Největší část podle smlouvy získá Arriva: kontrakt do roku 2029 má hodnotu 3,019 miliardy korun. Arriva bude jezdit za základní cenu 165,95 korun za kilometr. Arriva převezme hlavně provoz na Vlárské dráze.

Arriva počítá s nasazením jednotek 628 známých z provozu na Vlárské dráze na lince z Prahy do Nitry, jednotkami Stadler GTW a motorovými vozy Alstom Lint. Ty si pronajme od Leo Expressu.

Z původních 3,5 milionu vlakokilometrů navýšil Zlínský kraj objednávku na 4,9 milionu vlakokilometrů ročně. Vrací se tak k objemu provozu před více než deseti lety. Kraj tak chce dostat do vlaků lidi, kteří jimi dosud nejezdí.

Přehled nových smluv

(jízdní řády jsou uvedeny vždy u každé smlouvy jako příloha)

Arriva – provozní soubor B

celkem 3,019 miliardy korun

smlouva do jízdního řádu 2028/29

cena 165,95 Kč za vlkm

Provoz na tratích:

a) Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm (trať 281);

b) Bylnice – Rožnov pod Radhoštěm (trati 281 a 283 a částečně trať 280);

c) Vsetín – Velké Karlovice (trať 282);

d) Horní Lideč – Střelná (trať 280);

e) Moravský Písek – Staré Město u Uherského Hradiště (trať 330);

f) Staré Město u Uherského Hradiště – Bylnice (trať 341);

g) Uherské Hradiště – Bylnice (trať 341);

h) Uherské Hradiště – Bojkovice město (trať 341);

i) Uherský Brod – Luhačovice (trať 341);

j) Staré Město u Uherského Hradiště – Kunovice (trať 341);

k) Staré Město u Uherského Hradiště – Veselí nad Moravou (trati 341 a částečně 340).

Základní, minimální a maximální rozsah výkonu:

a) Základní rozsah výkonu: 1.869.282 vlkm / rok;

b) Minimální rozsah výkonu (-25 %): 1.401.961 vlkm / rok;

c) Maximální rozsah výkonu (+25 %): 2.336.603 vlkm / rok.

d) Referenční rozsah výkonu pro zdvojenou soupravu: 73.300 vlkm/rok

České dráhy – Provozní oblast C

smlouva do jízdního řádu 2022/23

celková hodnota smlouvy: 547 milionů korun

cena za 1 vlkm: 158 Kč

Osobní vlaky Přerov – Břeclav

Předpokládaný rozsah výkonu: 1.023.581 vlkm / rok;

Minimální rozsah výkonu (-25 %): 767.686. vlkm / rok;

Maximální rozsah výkonu (+25 %): 1.279.476 vlkm / rok.

ČD budou provoz zajišťovat pěti soupravami složených z lokomotivy řady 362 + 2 vložené vozy Btee + řídící vůz řady 961, tzv. souprava „Sysel“, 5 vratných souprav

České dráhy – Provozní soubor A

celková hodnota smlouvy 344 milionů do 2022/23

cena za 1vlkm 125,60 Kč

Provoz na tratích

a) Přerov – Zlín střed (trať 331 a částečně trať 330);

b) Kroměříž –Vizovice (trať 331 a částečně trati 303 a 330);

c) Otrokovice – Vizovice (trať 331);

d) Otrokovice – Zlín střed (trať 331);

e) Veselí nad Moravou – Vizovice (trať 331 a částečně trati 340, 341 a 330).

Předpokládaný, minimální a maximální rozsah výkonu:

a) Předpokládaný rozsah výkonu: 811.497 vlkm / rok;

b) Minimální rozsah výkonu (-25 %): 608.623 vlkm / rok;

c) Maximální rozsah výkonu (+25 %): 1.014.371 vlkm / rok.