V posledním měsíci minulého roku se při zimní údržbě pluhovalo téměř 40 tisíc kilometrů silnic druhé a třetí třídy, posypalo se zhruba 35 tisíc kilometrů. Při servisu cest se spotřebovalo tři a půl tisíc tun soli a přes šest tisíc tun inertních posypových materiálů (zdrsňující povrch, pozn. red.).

Prosinec odpovídal dlouhodobému průměru

„Měsíc prosinec jako celek se v zimní údržbě příliš nelišil od dlouhodobých průměrů z minulých let. Intenzivní zimní údržba, při které byly po několik dnů za sebou nasazovány v celém kraji všechny sypače, probíhala přibližně v období od 10. do 20. prosince,“ upřesnil ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Bronislav Malý.

Přes Vánoce a na přelomu roku nechalo teplé počasí silničáře částečně vydechnout. Nyní by dle předpovědí meteorologů měli být zase v pohotovosti.

Vrátí se sněžení a mráz

Postupně by se na konci týdne mělo vrátit sněžení, teploty klesnou a budou odpovídat dlouhodobým průměrům. Na přelomu ledna února by se mohly přes den pohybovat kolem nuly a v noci klesnout až k minus deseti stupňům.

Do zimní údržby jde třetina peněz na silnice

Silničáři už mají k dispozici také srovnání zimní údržby za celý kalendářní rok 2022 s průměry předchozích pěti a deseti let. Vyplývá z nich postupné zvyšování nákladů na tuto činnost Ředitelství silnic Zlínského kraje. „Zimní údržba nás stojí hodně peněz. V loňském roce to byla téměř třetina z celkového objemu našich prostředků na opravu a údržbu silniční sítě,“ uvedl Malý.

Desetiletý průměr nákladů činil 95 milionů korun, pětiletý už vzrostl na 100 milionů a v loňském roce byl přes 111 milionů korun.