„Nepořádek na vlakových zastávkách mi vadí. Zvlášť když mám malé děti. Všude jsou popsané stěny, je tam špína a hodně nedopalků,“ řekla matka dvou synů z Karolinky, která si nepřála uvést své jméno.

Podle ní není prostředí zastávek příjemné i proto, že se na nich scházejí mladí lidé a děti.

Právě ti se tam často schovávají s cigaretou před všetečnými pohledy dospělých. Není výjimkou, že po jejich odchodu se na stěnách zastávky objeví nový otisk boty, další cigaretové nedopalky i rádoby duchaplné nápisy.

Většinu menších stanic má ve vlastnictví Správa železniční dopravní cesty. Podle mluvčího Jiřího Šťastného se výdaje za opravy těchto zastávek přesně nesledují.

„Na tyto opravy neexistuje statistika. Rovněž nelze říct, která poškození by obecně byla nejčastější. V každém kraji to může být něco jiného,“ uvedl Šťastný. O modernizaci či větších stavebních úpravách se podle Šťastného neuvažuje. „Zastavují se mnohem větší stavby,“ vysvětlil.

České dráhy s opravami výpravních budov i dalších objektů, jež vlastní v budoucnu počítají. Menší stanice ale přijdou zkrátka.

„V horizontu čtyř až pěti let chceme dokončit přestavby asi dvou set nejfrekventova­nějších stanic v celé České republice, kterými projde přibližně padesát procent našich zákazníků,“ uvedla mluvčí Českých drah pro Moravu Kateřina Šubová.

Oprav menších stanic a zastávek se lidé na Valašsku v dohledné době nejspíše nedočkají. U výpravních budov ve Vsetíně a Valašském Meziříčí se však již zpracovávají projekty.

Ideální představa je podle Šubové začít práce na budově vsetínského nádraží v roce 2011 a dokončit je v roce následujícím.

„Provedení projektu se bude odvíjet od finančních možností a množství uvolněných prostředků,“ upřesnila Šubová.

Stavební úpravy čekají také stanici ve Valašském Meziříčí. „Na výměnu oken a zateplení celé budovy chceme získat dotaci. Na té bude záviset i termín, kdy k stavebním pracím dojde. V budoucnu bychom navíc rádi rekonstruovali čekárnu nebo úschovnu zavazadel,“ dodala Šubová.

Iveta Barabášová