Situací kolem palačovské spojky se minulý týden ve středu zabývali starostové obcí, kterých se stavba dotkne, a zástupci společností obhospodařujících tam zemědělskou půdu. „Řešili jsme mimo jiné také požadavky na množství ornice potřebné pro rekultivaci. Zabývali jsme se rovněž uzávěrami silnic a návrhy objízdných tras po dobu výstavby palačovské spojky. Zejména k tomuto problému vznesli starostové velké množství připomínek a námětů," poznamenala k průběhu jednání místostarostka Valašského Meziříčí Yvona Wojaczková (ANO). Takzvaná palačovská spojka propojí severní mezinárodní dálniční a silniční trasy směrem na Ostravu se silnicemi podobného významu ve směru do Zlína a na Slovensko.

Protne území hned tří krajů: Moravskoslezského, Olomouckého a Zlínského. Palačovská spojka má zrychlit dopravu a zvýšit celkový komfort cestování.

V současné době mají zadavatelé stavby k dispozici pravomocné územní rozhodnutí o jejím umístění.

„Připravují se dokumenty pro stavební povolení. Následovat budou výkupy pozemků od jednotlivých vlastníků. Předpokládáme, že vlastní stavba začne v průběhu dvou let. Tedy v roce 2018," poznamenala valašskomeziříčská místostarostka.

V návaznosti na zabezpečení výstavby palačovské spojky se před nedávnem na spolupráci dohodli senátoři Moravskoslezského, Olomouckého a Zlínského kraje.

Podle informací Valašského deníku chtějí zvýšit povědomí o naléhavosti vybudování spojky. „S iniciativou nás seznámila starostka městyse Hustopeče nad Bečvou Júlia Vozáková. Jde o návrh, o němž budeme dál jednat. Nicméně podněty a připomínky skupiny respektujeme," vyjádřila se koncem minulého týdne Wojaczková.

Podle vsetínského senátora Jiřího Čunka (KDU-ČSL) je úkolem skupiny dohlédnout na to, aby termín dokončení palačovské spojky projektanti a stavbaři dodrželi. „Aby se nejenom mluvilo o záměrech, ale aby bylo vidět zcela konkrétní výsledky," poznamenal senátor a vsetínský starosta Jiří Čunek.

Obchvat města až v závěsu

Stejně důležitý jako palačovská spojka, je pro Valašské Meziříčí a další části vsetínského okresu silniční obchvat města.

„Bez něj se zejména Meziříčí dostane do slepé ulice. V případě, že dojde k uvedení do provozu palačovské spojky, ale nebude fungovat silniční obchvat, dopravní situace ve městě se stane mnohem komplikovanější, než je v současnosti," vyjádřil se Meziříčan Ludvík Karlík.

Na jeho prognózu s největší pravděpodobností dojde. A to i přesto, že podle představitelů valašskomeziříčské radnice je už vydáno posouzení vlivů stavby obchvatu na životní prostředí, takzvaná EIA, a je zahájena příprava na zpracování dokumentace pro územní řízení.

Do stavby silničního obchvatu se totiž silničáři pustí až v roce 2019. Tedy rok po předpokládaném zahájení stavby palačovské spojky. A stavba i v tomto případě potrvá nejméně tři roky.