Následovala letadélka nejprve na gumičkový pohon, poté poháněná sifonovými bombičkami. Potom už přišly ke slovu spalovací motorky.

„Nejprve malé, potom větší a větší, až to skončilo u velkých benzinových motorů," říká dnes čtyřiačtyřicetiletý letecký modelář ze vsetínského modelářského klubu.

Jeho nynější akrobatický letecký model váží dvacet kilogramů, rozpětím křídel přesahuje dva metry a výkonem je srovnatelný s dvěstěpadesátkou motorkou.

„Má poměrně unikátní pětiválcový motor, který se používá spíše do maket letadel. Ne do akrobatických modelů, protože kvůli své hmotnosti není až tak vhodný k obratům. Ale zase má perfektní zvuk, jako skutečné letadlo," popisuje se zápalem.

Práci na postavení modelu věnoval půl roku.

„Je to časově velice náročné. Proto si částečně pomáháme tím, že si koupíme polotovary – laminátové skořepiny – a ty doma zkompletujeme," prozrazuje modelář.

Udržet obří model ve vzduchu pak vyžaduje nemalou zručnost. Nezbytností je podle Josefa Kalčáka dobrý zrak a vynikající orientace v prostoru.

„Pilot si nesmí plést směry od sebe a k sobě, stejně jako pravou a levou stranu. V dnešní době si hodně pilotů pomáhá počítačovými simulátory, které jsou velice reálné, dá se to hodně pocvičit. Proto je i méně nehod a rozbitých modelů," říká Josef Kalčák.

Související Parádní podívaná! Nad Poličnou se vznášely obří modely letadel