Nové platové výměry pedagogů doprovází spíše diskuse a nejasnosti než nadšení. Panuje tak hlavně zdrženlivost

Začínající vyučující si tak přijde na dvacet tisíc dvě stě korun. „Musí však splňovat odbornou kvalifikaci a vzdělání. Platové tabulky jsou všem volně dostupné na internetu,“ doplnila vedoucí personálního a provozního úseku na Gymnáziu Zlín – Lesní čtvrť Libuše Rafajová.Tato částka odpovídá jedenácté platové třídě. Podle ní výplaty za měsíc leden už budou kalkulovány podle nové tabulky.

Jak se situace nakonec vyvine čeká ředitel Gymnázia Jana Pivečky (GJP) ve Slavičíně. „Každé, byť nepatrné zvýšení platu je pozitivním krokem. Otázkou však zůstává, zda se z reálných prostředků pokryje navýšení platového tarifu aniž by došlo k ponížení nenárokové složky na osobním ohodnocení,“ uvedl ředitel GJP Josef Maryáš.

Rezervy v této problematice vidí ředitelka Základní a mateřské školy v Uherském Hradišti Marie Leitgebová. „Informace týkající se výměrů nejsou jednoznačně podávány,“ sdělila. Podle ní proběhne navýšení tarifů z Rozvojového programu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Neví se ale kolik peněz se konkrétně poskytne.

Možnost snížení nenárokové složky platu v důsledku navýšení tarifu vnímá také ředitelka Základní školy Zachar v Kroměříži Petra Fečková. „Pokud nebudeme muset sahat na osobní ohodnocení, je zvyšení platů jistě pozitivní zpráva,“ poznamenala ředitelka.Podle ní to v tuto chvíli nelze posoudit, protože rozpočet není znám.„Jako ředitelka školy samozřejmě vše organizačně zařídím. Můj osobní názor ale je, že prostředky měly být rozděleny tak, aby se rovnorměrně dotkly všech,“ řekla ředitelka Základní a mateřské školy Turkmenská Dagmar Šimková.

Svým pedagogům chce pomoci ředitelka Základní školy Leitgebová. „Pokud budou prostředky, rozhodně se budu snažit učitelům na osobním ohodnocení přilepšit. Pokud tyto možnosti nebudou, líbit se mi to nebude,“ doplnila.

Nejistoty však vyvrací mluvčí MŠMT Václav Koukolíček. „Na navýšení platových tarifů kvalifikovaných pedagogických pracovníků s vysokoškolským vzděláním je k dispozici 2,1 miliardy korun. Tyto finanční prostředky budou školám a školským zařízením poskytnuty prostřednictvím Rozvojového programu MŠMT. Objem prostředků na osobní ohodnocení se tak prý nemění.„Ředitelům škol byl rozeslán pokyn s doporučením ponechat osobní příplatky ve stávající výši, pokud se nezmění nic na podmínkách, za kterých byl osobní příplatek pedagogickému pracovníkovi přiznán,“ uzavřel Koukolíček.