Kdyby se ale hledané v noční zasněžené krajině nalézt nedařilo, bylo by nasnadě využít vrtulník. Ten však Integrovaný záchranný systém (IZS) Zlínského kraje nemá.

„Bohužel už druhým rokem nemáme k dispozici speciálně vybavený vrtulník. Máme sice možnost využít policejní stroj z Brna, ale ten není vhodný do všech podmínek, a ne vždy je volný,“ sdělil mluvčí zlínských hasičů Ivo Mitáček.

Do roku 2008 využívali záchranáři v kraji armádní vrtulník, který bylo možno použít téměř za všech okolností. „Zachránili jsme díky tomu řadu lidských životů. Mezi nimi například osoby ztracené v horách nebo rodičku, které po porodu selhalo srdce,“ zdůraznil Mitáček. Po reorganizaci v armádě však o tuto možnost přišli.

„Můžeme sice využít jiný vojenský vrtulník, ale ten je pro tyto účely naprosto nevhodný. Jen doba jeho doletu je například celých šest hodin,“ uvedl mluvčí. Také zdravotnické vrtulníky podle něj nejsou k záchraně osob ve zhoršených podmínkách dostatečně uzpůsobeny. „Máme speciálně vycvičené záchranáře, ale nemáme k dispozici potřebnou techniku,“ postěžoval si za zlínský Integrovaný záchranný systém Mitáček.

Zakoupení vhodně vybaveného vrtulníku podle něj ale není jen tak. „Jsou to obrovské náklady, musely by se sdružit prostředky. Není to věc, kterou lze udělat ze dne na den,“ řekl.

Stejného názoru je i Zlínský kraj. „Důvodem, proč nemáme vlastní vrtulník jsou zejména finance,“ sdělil jeho mluvčí Milan Plesar.

Pořízení úplně nového stroje, odpovídajícího záchraně osob, včetně příslušného vybavení, se prý pohybuje řádově sto až dvě stě milionů korun. Případný pronájem vrtulníku menších technických parametrů se pohybuje kolem dvaceti milionů korun. Kraj zatím k ničemu takovému nepřistoupil.

Využití letecké přepravy ve Zlínském kraji je dále potřeba pro záchranu pacientů. Například těžký úraz při dopravní nehodě či závažné popáleniny vyžadují urychlený transport na specializované pracoviště. Zlínská Zdravotnická záchranná služba (ZZS) musí využívat vrtulníky z jiných krajů.

„Pokud máme takovýto případ, žádáme o vzlet vrtulníku z Jihomoravského, Moravskoslezského nebo Olomouckého kraje,“ vyjmenovala mluvčí záchranky Hana Polešáková. Doba doletu vrtulníku, která závisí na lokalitě a vzdálenosti z místa startu, se pohybuje okolo dvaceti až třiceti minut.

V loňském roce využila ZZS Zlínského kraje leteckou přepravu asi dvě stě třicetkrát. Ve čtyřiapadesáti případech ovšem letecká služba vzlet odmítla. „Bylo to z důvodu nepříznivého počasí nebo účasti na jiném zásahu,“ upřesnila Polešáková.

Letecká záchranná služba sousedního Olomouckého kraje, který má srovnatelný počet obyvatel, vzlétla za loňský rok pět set jedenadevadesát­krát. „Z toho sto pět letů mířilo do Zlínského kraje,“ vyčíslil náměstek olomoucké záchranky Jan Weinberg.

Téměř dvojnásobné množství leteckých přeprav vysvětluje možnostmi použití letecké záchranky, které Zlínský kraj nemá. „Jde o to, že u nás můžeme k pacientovi vyrazit buď po zemi nebo rovnou letecky, bez sanitky,“ vysvětlil Weinberg.

Ve Zlínském kraji se přitom vrtulník povolává přímo jen při nutnosti výrazné časové úspory. „Přesto si myslím, že je pokrytí leteckou záchrannou službou ve Zlínském kraji a celé republice je dostačující. Ve srovnání se světem je hustší než kde jinde,“ poznamenal Weinberg.

S tím souhlasí i Ministerstvo zdravotnictví. „V současné době neuvažujeme o financování další letecké záchranné služby,“ uvedl mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň. Celkový počet deseti stanovišť pro Českou republiku podle něj nejen splňuje obvyklé standardy EU, ale tato síť je oproti některým zemím EU dokonce hustší. „Pokud by měl Zlínský kraj jako takový zájem o zřízení vlastní letecké záchranné služby, rozhodně mu v tom nebudeme bránit,“ vzkázal ministerský mluvčí.

Absence vrtulníku v IZS Zlínského kraje se podle mluvčí zlínské policie Jany Bartíkové strážců zákona přímo nedotýká . „Policie ČR má vlastní leteckou službu s celorepublikovou působností,“ vysvětlila. Policejní letecké základny jsou v Praze a v Brně. Policie využívá leteckou službu nejen k záchraně lidských životů, ale také k pátrání po pachatelích nebo při dopravních akcích.