Její jedinou nadějí na záchranu života byl rychlý přesun z Ostravy do specializovaného zdravotnického centra IKEM v Praze a okamžité zařazení do programu transplantace srdce, řekl dnes mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.

Transport rodičky mohl být uskutečněn pouze s kontrapulzačním přístrojem, který udržuje srdce v činnosti a zajišťuje oběh krve v těle. Celé toto speciální zařízení váží asi 40 kilogramů a do běžného vrtulníku záchranné služby se nevejde. Zlínští zdravotníci již v minulosti několik transportů s tímto přístrojem absolvovali pozemní cestou, do vrtulníku jej nakládali poprvé.

"Šlo o první zásah tohoto typu na Moravě. Žena postižená onemocněním srdeční svaloviny byla převážena v umělém spánku, dýchání zajišťovala umělá plicní ventilace. Přístroj udržoval činnost jejího srdce na 100 procent, byl pro ni životně důležitý," řekl vedoucí lékař zlínské záchranky Tomáš Novotný. Podle posledních informací je žena ve stabilizovaném stavu a v Ostravě narozené děťátko v pořádku.

Pražští a ostravští záchranáři se obrátili na zlínské kolegy i proto, že ve spolupráci s piloty z Bochoře již v minulosti uskutečnili několik úspěšných zásahů při záchraně osob a před dvěma lety také úspěšně převezli dusící se dítě na dětské ARO do Brna. "Vzhledem k silnému větru, tmě a stálé tvorbě námrazy nemohl vzlétnout stroj letecké záchranné služby. Pokud bychom čekali na vrtulník až z Prahy, nabrali bychom velkou časovou ztrátu," dodal Mitáček.

Kontrapulzační přístroj byl poté převezen zpět do Ostravy, kde už na něj čekal další pacient. Čtyřčlenná posádka z Bochoře se na základnu vrátila po pěti hodinách letů, kromě ní byli na palubě i tři zdravotníci ze Zlína.

Záchranáři se shodli, že podobná akce by se pravděpodobně nemohla uskutečnit tak rychle při použití většího vrtulníku Mi-171, a to zejména pro nevyhovující rozměry stroje při přistání u nemocnic nebo pro ztížené podmínky nočního letu. "Pokud z Bochoře zmizí malé vrtulníky Sokol W-3A, které by měly jít do Náměště nad Oslavou, tak přijdeme o jediný prostředek pomoci v těžkých podmínkách. Například mezi stromy a skály na Tesáku se větší vrtulník nedostane," uvedl Mitáček.

Zlínští hasiči spolupracují s armádními piloty letecké záchranné a pátrací služby z Bochoře již několik let. Tamní vrtulníková základna přitom měla být podle původních plánů armády kompletně přestěhována do Náměště nad Oslavou. Topolánkova vláda však v říjnu stěhování i díky tlaku samosprávy zrušila. Region tak neztratí jednu z důležitých součástí integrovaného záchranného systému.

Stěhování však přesně podle původních plánů čeká kompletní "tygří" letku, tedy bitevní vrtulníky. Přesun této letky byl očekávaný, hejtmani okolních krajů i starostové tamních obcí především usilovali o setrvání zbytku jednotky, tedy 24 dopravních vrtulníků s jejich špičkovými piloty.