Řada prodejců již odstartovala své povánoční výprodeje a díky trendu posledních let, kdy si příbuzní nadělují pod stromeček raději obálky s penězi, se obchodní domy plní znovu. A možná ještě více než před svátky. Kromě obrovských slev, na které prodejci lákají, čekají zákazníky také výměny nevhodných či opakujících se dárků.

„U nás to takhle funguje už několik let. Pod stromeček si nadělíme jen drobnosti a také peníze. Každý si pak vyrazí po svátcích nakoupit to, co potřebuje. A navíc za extrémně nižší cenu, než kdyby mu to někdo kupoval jako dárek,“ svěřila se například Eva Kamenářová u nákupního centra Čepkov, a přidává se tak ke stovkám dalších, kteří řeší nakupování na konci roku podobně.

Takřka „druhé žně“

A není se čemu divit. Obchodní řetězce díky velkým slevám v povánočním období zažívají doslova „druhé žně“. „Podle našich zkušeností z minulých let se povánoční výprodej setkává u zákazníků s velkým zájmem. Mnoho lidí dostává pod stromeček peníze či dárkové poukázky, které pak mohou uplatnit právě v období povánočních slev,“ říká kupříkladu Pauline Newman, marketingová manažerka společnosti Tesco, která také připomenula výsledky průzkumů, z nichž vyplývá, že se každoročně hned po skončení svátků chystají na nákupy vyrazit téměř dvě třetiny Čechů. Zájem mají spíše o dražší věci, nejčastěji pak oblečení či elektroniku.

„Povánoční prodej s výraznými slevami jsme odstartovali 26. prosince. Pro zákazníky je připravena řada zvýhodněných nabídek a slevy, které u některého sortimentu dosahují až 75 procent, potrvají podle stavu zásob přibližně do poloviny ledna,“ doplnila mluvčí Tesca Eva Karasová.

Bezprostředně po Vánocích lidé nejvíce ušetří při nákupu elektroniky, kde prodejci lákají na slevy ve výši několika desítek procent.

„My jsme zahájili v pondělí výprodeje, které jdou napříč všemi kategoriemi. Černá technika (především TV), bílá technika (hlavně pračky, lednice, myčky) a IT + další (notebooky, fotoaparáty, navigace),“ vyjmenoval mluvčí Electroworldu Jan Řezáč, který také doplnil, že celkové prodeje o Vánocích byly lepší než minulý rok.

Kde výprodeje ještě nezačaly, začnou nejčastěji dnes

Od dnešního dne zahajuje slevovou vlnu také obchodní řetězec Albert.

„V našich hypermarketech začínají hlavní sezonní výprodeje a týkat se budou především nepotravinářského sezonního zboží, tedy oblečení, hraček, zimních doplňků a vybavení či kosmetických balíčků. Velkou část zlevněného zboží bude tvořit zimní oblečení a obuv,“ popsala mluvčí Simona Caidlerová s tím, že většinu zlevněného zboží mohou zákazníci koupit se slevou 50 až 80 procent.

„V nabídce budou například dětské, dámské i pánské sněhule,“ vyzdvihla. Ne všichni obchodníci ale sázejí na povánoční výprodeje či slevy. Příkladem je řetězec Billa. „Jsme obchod orientovaný především na prodej čerstvých potravin. Výprodeje a slevy, které zasahují především nepotravinové zboží, se nás tedy příliš netýkají,“ přiblížila mluvčí Billy Gabriela Bechynská.

Na konci prosince tak řetězec nabídne slevy na nejrůznější pochutiny určené především na silvestrovský stůl.

„Zejména jde o vybrané šunky, salámy, sýry, pečivo, ovoce a zeleninu, nápoje a další delikatesy. Tento sortiment je tradičně bez větších spotřebitelských výkyvů, proto očekáváme prodeje zhruba na stejné úrovni jako vloni,“ dodala Bechynská.

Žádná sleva není zadarmo

Na první pohled se zdá nabídka slev pro nakupující pouze pozitivní, z mnoha důvodů před nimi ovšem odborníci varují.

„V posledních letech se čeští spotřebitelé naučili využívat stále oblíbenějších povánočních slev a výprodejů, a tak mnozí z nich odsouvají hlavní nakupování na období mezi svátky a po Novém roce. Bohužel jak ukazují zkušenosti z minulých let a některé stížnosti zákazníků na naší poradenské lince, ne každá sleva je skutečně slevou a ne každá výhodná koupě se opravdu vyplatí,“ varuje právní poradce časopisu dTest Jan Votočka, který upozorňuje také na falešné slevy.

„Zaznamenáváme případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou v tom smyslu, že cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila, a sleva je tak pouze fiktivním heslem. Občas dochází též k tomu, že prodejce na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň. Všechny podobné případy však mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem,“ dodal.

Linka obrany spotřebitele: 299 149 009 či 222 767 221