Za poslední rok se počet automatů na Valašsku snížil téměř o třetinu a telefonní budky postupně ubývají po celé republice. Lidé využívají více mobilních telefonů a dobám těch veřejných už pomalu odzvonilo. O2 však má povinnost provozovat veřejné telefonní automaty v obcích do tisíce pěti set obyvatel a v obcích do pěti tisíc obyvatel, kde není dostatečné pokrytí mobilním signálem. Automaty tak nezmizí úplně, ale jejich počet se do budoucna rapidně sníží.

Na počátku loňského roku bylo ve Vsetíně ještě sto šest telefonních automatů. Rok poté jich už obyvatelé města měli k dispozici jen třiaosmdesát. Do konce června jich zmizí dalších čtrnáct. Ve Valašském Meziříčí jich už mají oproti loňskému roku také o čtyři méně. „Mně to nijak nevadí. Popravdě si nevzpomínám, kdy jsem z automatu naposledy volala. Ale už to bude pěkně dlouho. V dnešní době už to prostě k životu nepotřebuji. Mám svůj mobil," vyjádřila se Irena Zbranková ze Vsetína.

Volání z telefonních budek je na ústupu. Ročně klesne v Česku jejich počet přibližně o čtvrtinu. Telefonní automaty ale mají svou úlohu jako náhradní či doplňkové řešení nebo v případech tísňového volání. „Každý rok rušíme deset až patnáct procent telefonních automatů. Hlavním důvodem je neefektivnost jejich další údržby. Snažíme se ale udržet tuto síť v co nejširším rozsahu. Pozorně sledujeme provoz v jednotlivých lokalitách a případně síť optimalizujeme," uvedla tisková mluvčí společnosti O2 Lucie Pecháčková.

Snižování počtu telefonních automatů je prý přirozený proces. Stále více lidí dnes vlastní mobilní telefon. Kromě rušení nevýdělečných automatů má však na jejich celkovém úbytku podíl například i to, že dochází k výměně dvou telefonních automatů, kdy jeden je na mince a druhý na karty, za jeden kombinovaný. „Při rozhodování o tom, zda bude některý z automatů zrušen, přihlížíme i k dalším kritériím, například jestli je automat umístěný na zdi nebo je součástí telefonní kabiny nebo jestli jsou s provozem veřejného telefonního automatu spojené nějaké zvýšené náklady jako například v případě vandalismu," vysvětlila .

Telefonní společnost má o každém automatu přesné informace, kolik z něj bylo uskutečněno hovorů, kolik peněz je v kasičce a jestli je automat v pořádku nebo je třeba jej opravit. Každý přístroj v pravidelných intervalech vysílá na centrálu tyto informace, a pracovníci tak mohou celou síť monitorovat. Využití telefonních budek je prý závislé na tom, kolik obyvatel spadá to takzvaného rajonu budky. „Nejvíce je to samozřejmě v největších městech. Nejméně pak v malých obcích do sta obyvatel. Automaty jsou obecně nejvytíženější v turisticky exponovaných oblastech a na nádražích," řekla Pecháčková.

VERONIKA HRABINOVÁ