Vyšetřování nezvyklého incidentu navíc ukázalo, že se havárii zřejmě dalo zabránit. Vyplývá to alespoň zdosavadního šetření Drážní inspekce, která se příčinami události zabývá. Inspektoři se totiž domnívají, že nehodu má na svědomí pomalá a nepřesná komunikace železničářů, kteří po ohlášení požáru okamžitě nepřerušili provoz. Hasiči přitom ihned po přijetí informací o kamionu na přejezdu, což bylo přesně o půlnoci, žádali o zastavení železniční dopravy na frekventované trati. Na přejezd ale přesto přijela lokomotiva. Hasiči i řidič nákladního vozu naštěstí uskočili stranou, strojvůdce lokomotivy utrpěl po nárazu šok.

Záchranáři už poskytli inspektorům podrobné záznamy ze své techniky, která zaznamenává veškerou hlasovou, telefonní i radiovou komunikaci. Z nich předběžně vyplynulo, že České dráhy (ČD) přes opakovanou urgenci hasičů nedokázaly okamžitě zastavit dopravu na trati mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem. „Fakticky se jim to povedlo až těsně před nárazem lokomotivy do kamionu, což bylo v devatenácté minutě po půlnoci,“ řekl mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.

Mluvčí ČD Ondřej Kubala včera řekl, že dráhy tuto nehodu vyšetřují. „Součástí vyšetřování je samozřejmě i zjišťování případné spoluzodpovědnosti zaměstnanců ČD,“ uvedl. Výpravčí ze stanice Jablůnka a Valašské Meziříčí jsou již od pondělka postaveni mimo službu.

O požáru nákladního tahače Scania se hasiči dozvěděli v pondělí o půlnoci. Na místo vyjela jednotka profesionálních hasičů ze Vsetína, dále jednotka profesionálních hasičů z Valašského Meziříčí s jedním zásahovým vozem, jednotka profesionálních hasičů podniku ČD z Přerova se dvěma cisternami a jednotka sboru dobrovolných hasičů z Jablůnky.

„Po příjezdu jsme začali s hašením. Po několika minutách se ale ozvalo výstražné zařízení přejezdu a spustily se závory,“ popsal dramatické okamžiky mluvčí hasičů Ivo Mitáček.

Ohrožení záchranáři na příkaz velitele zásahu na poslední chvíli přejezd opustili. Krátce na to do boku zadní části stále hořícího tahače narazila lokomotiva. „Vrak vozu byl odhozen za přejezd do druhé koleje. Lokomotivě se podařilo zastavit až po dalších asi sto metrech,“ doplnil Mitáček.

Přestože hasiči okamžitě po přijetí informací o požáru žádali o zastavení železniční dopravy na trati, lokomotiva vyjela. „Hasiči se obrátili na elektrodispečink ČD, který v případě jakéhokoliv požáru na trati okamžitě vypne proud v troleji. Policie zároveň kontaktovala výpravčího ve stanici ve Valašském Meziříčí, který dal pokyn ktakzvanému generálnímu stopu, jenž zastaví všechny vlaky v okolí,“ uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Generální stop ale podle jeho slov nastal až v okamžiku, kdy se vlak s kamionem srazil. Vypnutí elektrického proudu v troleji potvrdil na místě nehody i strojvedoucí. Podle něj právě vypnutí elektrického proudu mělo za následek nemožnost dřívějšího zastavení lokomotivy, která kvůli tomu měla pouze omezené brzdicí schopnosti. Okolnosti případu se ale stále vyšetřují.

Hořící kamion se podle všeho na přejezdu ocitl vinou technické závady na voze. Řidič tahače uvedl, že už před příjezdem k železničnímu přejezdu pociťoval na voze pokles výkonu, a když před kolejemi podřadil, tak došlo k závadě a úniku tlaku. „V autě prohořely brzdové hadice. Brzdový systém sice zablokoval kola, ale vozidlo stačilo dojet až na kolejiště,“ uvedl asistent vsetínského policejního ředitele Ivo Zgarba.

Požár a následná dopravní nehoda si vyžádala omezení jak v silniční dopravě, tak i na železnici. Provoz na silnici I/57 byl částečně odkláněn hlídkami policie a kamionová doprava se řadila do kolony. Zastavila se také železniční doprava na trase Vsetín - Valašské Meziříčí. Oheň zničil kompletně kabinu i motorový prostor tahače a způsobil předběžně škodu za 900 tisíc korun. Předběžné odhady škod na lokomotivě byly vyčísleny na nejméně 100 tisíc korun.