Městská hromadná doprava je ve Vsetíně ztrátová dlouhodobě. „A to kvůli nepoměru mezi náklady na provoz a vybranými tržbami od cestujících,“ vysvětlil vsetínský místostarosta Petr Kořenek.

Radnice ztrátu dopravce kryje ze svého rozpočtu. Jen pro letošek radní počítali s tím, že budou muset kvůli zajištění dopravní obslužnosti doplatit společnosti ČSAD Vsetín třináct a půl milionu korun. „Nyní se však tato suma jeví jako nedostatečná. I kdyby už pohonné hmoty nezdražily, což se nedá předpokládat, budeme muset dopravci doplatit přes milion korun,“ povzdychl si Kořenek, který pro zastupitele připravuje návrhy, jak situaci řešit. Propočítává různé varianty a jejich kombinace, nejen samotné zvýšení jízdného.

„Myslím, že ztrátu vznikající v důsledku rostoucí ceny nafty není správné přenést na cestující,“ řekl místostarosta Kořenek. Pokud však zastupitelé přece jen rozhodnou, že jízdné zdraží, není jasné, kolik korun budou muset lidé zaplatit navíc. Ani kdy to pocítí ve svých peněženkách.

Stejně tak je to s rušením spojů. „Pokud nastane, dotkne se jen těch nejméně vytížených a víkendových autobusů,“ vylíčil Kořenek.
Společnost ČSAD Vsetín, která zajišťuje ve městě hromadnou dopravu, přepravila loni zhruba dva miliony lidí.

„Počet cestujících ale stále klesá. Jen za první tři měsíce letošního roku v porovnání se stejným obdobím v loňském roce jsme přepravili téměř o dvě procenta lidí méně,“ vyčíslil výkonný ředitel ČSAD Vsetín Josef Růčka.

Nyní stojí jednotlivá jízdenka, zakoupená u řidiče, deset korun. Z předplacené čipové karty stojí cesta osm korun. Za dvě stě devadesát korun lze pořídit časovou třicetidenní jízdenku na čipové kartě.

„Od těchto cen se dále odvíjejí další slevové ceny a dlouhodobější časové jízdenky,“ přiblížil Růčka. Ani on si nemyslí, že je dobré zvyšovat jízdné a rušit spoje. „Pro nás by bylo nejlepší, kdyby zastupitelé odsouhlasili, že naši ztrátu pokryjí navýšením dotace. Vzhledem k tomu, že má město napnutý rozpočet, si ale myslím, že se to nestane,“ upozornil ředitel. To, že by mělo stát cestování ve Vsetíně více než dosud, se lidem nelíbí. „Už tak je doprava po městě drahá, tohle by bylo špatné rozhodnutí. Navíc se mi nelíbí, že dopravce nezohledňuje, jak daleko jedu. I když se chci svézt jen jednu zastávku, stejně zaplatím plnou sazbu,“ rozčílila se například Monika Kovářová.

Ve Valašském Meziříčí se zatím zdražovat MHD nechystají. Nicméně tam už před lety zrušili ztrátové spoje. V současné době mají Meziříčané jízdné levnější než ve Vsetíně. Obyvatelé sousedního města zaplatí za autobus jenom devět korun.