VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Valašský GEN: Motocyklový a automobilový závodník Roman Michalík

Krhová /SERIÁL TÝDENÍKU/ – Setkat se s bývalým mistrem světa v enduru Romanem Michalíkem nebylo snadné. Přibývaly mu stále nové pracovní schůzky, k tomu má povinnosti v obchodě s motocykly a doplňky pro jejich řidiče. Aby toho nebylo málo, osmatřicetiletý závodník z Krhové u Valašského Meziříčí se právě připravoval na víkendové závody.

1.5.2012
SDÍLEJ:

„Ladění“ stroje patří k nedílné součásti přípravy na závody. Foto: Josef Beneš

Kam se chystáte?

O víkendu pojedu takový malý závod v Janišově u Vsetína. Nikdy předtím jsem tam nebyl. Bude to jednorázová součást mého tréninku.

Na co trénujete?

Po tříleté přestávce, během níž jsem se jen občas svezl, jsme se v našem týmu domluvili, že letos odjedeme celý seriál mistrovství České republiky v enduru.

Znamená to, že se do endura definitivně vracíte?

Letos určitě. Další sezony budou záviset na zdraví a penězích. Roků přibývá a mladí dravci se derou do popředí. Zatím ale využívám svých zkušeností. Dokud mi zdraví slouží, ze sedla motorky neodejdu.

Kdysi jste se zmínil o četných zraněních, která jste přestál. Kolik jich bylo?

Přesně to nevím, ale určitě mám za sebou přes dvacet zlomenin. V tomto sportu to bez pádů a jiných karambolů nejde.

Na kolik přijde taková sezona?

Náklady jdou do statisíců korun. Jenom dobrá mororka přijde na více než dvě stě tisíc. K tomu je nutné připočítat pneumatiky, benzin, dopravu a mnoho dalších věcí. Přitom sehnat sponzora je stále těžší.

Kdy váš čekají příští závody?

Počátkem května u Mostu. Bude to už druhé měření sil. To úvodní se konalo koncem března nedaleko Plzně.

Jak se vám tam dařilo?

První závod se mi docela povedl. V nejvyšší třídě nad pět set kubických centimetrů jsem skončil druhý, v absolutním pořadí jsem byl třetí.

Věříte si po těch letech, kdy jste jezdil jen sporadicky?

Na západ Čech jsem si to přijel vyzkoušet. Zjistil jsem, že mi to pořád jde. Stačilo se trochu připravit, abych se přesvědčil, že jsem jezdit nezapomněl.

Jak vás berou soupeři, kteří jsou o patnáct a více let mladší?

Byli překvapení. Zvláště, když zjistili, že se mnou musejí počítat. Těší mě, že stále mají respekt.

Jaký s nimi máte vztah? Snažíte se jim to „nandat", nebo jako zkušenější poradíte?

V enduru vždycky platilo přátelství. Člověk nikdy neví, kdy bude na trati potřebovat pomoc druhých. I při závodech mistrovství světa jsme se tak k sobě chovali. Kdykoli někdo upadl nebo uvázl v bahně, ostatní mu pomohli. Něco takového jsem u ostatních sportů nezaznamenal. Obvykle tam vládne velká rivalita.

Můžete stručně popsat enduro?

Je to soutěž, která se jezdí na osmdesát až devadesát kilometrů dlouhých okruzích. Závodníci je projedou za den dvakrát nebo třikrát. Na každém okruhu je čeká několik rychlostních zkoušek, na kterých rozhodčí měří čas. Terén bývá velmi náročný, jezdci často musejí své stroje tlačit, aby ho zdolali.

Rallye Paříž – Dakar, třebaže už se  jezdí v Jižní Americe, vás neláká?

To víte, že mě láká alespoň jednou si ji vyzkoušet. Zajistit účast na takové soutěži ale stojí hodně peněz. Před pěti nebo šesti lety jsme se o to pokusili, ale na poslední chvíli z našeho záměru sešlo.

V čem spočívá váš trénink?

Co nejvíce času trávím na motorce. Jakmile mám volno, sednu na ni a jezdím.

Kde trénujete?

V Brankách, Mořkově a Veřovicích, tam mají dobrou trať. Po několika letech obnovili trať také v Bartošovicích. Více možností k přípravě v okolí není.

A co trénink bez motorky?

Většinou jezdím na kole. Motorka ale jasně vede, to je nejlepší příprava. Společně se závody.

Co všechno obnáší příprava na závod?

Začíná hned po návratu z předchozího závodu. Motorku a veškeré jezdecké vybavení je třeba důkladně očistit od bláta a prachu a nachystat na další podnik. Obvykle dělám všechno sám, i když mi to zabere dva nebo tři dny. Naštěstí máme ve firmě dílny s veškerým potřebným servisem.

Vozíte s sebou hodně věcí?

Kromě jezdeckého a civilního oblečení spoustu náhradních dílů, pneumatiky, duše a benzin. To jsou základní věci, bez kterých se na závodech neobejdeme.

Roman MichalíkNa jakém stroji jezdíte?

Používám italskou motorku Beta 520. Na této značce jezdím už šest let. Zatím jsem s ní závodil v nižší třídě do 450 kubických centimetrů. V pětistovkách s ní jedu poprvé.

Kde se vám jezdí nejlépe?

V Itálii, hlavně kvůli divákům. Je jim úplně jedno, jestli jste Čech, Rus, Maďar, Polák nebo Ital. Kdo je dobrý, tomu fandí, jako by to byl jejich vlastní jezdec. Taková podpora dokáže člověka povzbudit.

Co považujete za svůj největší sportovních úspěch?

Před čtrnácti lety jsem se stal mistrem světa v enduru. To byl můj nejúspěšnější rok, podařilo se mi vyhrát úplně všechno. Byl jsem také mistrem Evropy a České republiky. Před šesti lety jsem vrcholovou jezdeckou kariéru ukončil. Rozloučil jsem se s ní vítězstvím v týmové soutěži na Šestidenní na Novém Zélandu. To byla poslední trofej, která mi ve sbírce chyběla.

Takže jste ztratil motivaci a dal si pauzu?

Ani ne. Spíše jsem přičichl k automobilovým soutěžím. Jezdit rally mě tolik přitahovalo, že jsem se tomuto sportu začal věnovat. I když jsem časem dospěl k názoru, že motorka má pro mě přece jen větší kouzlo.

Líbí se vám také jiné motocyklové sporty, například trial nebo freestyle?

Docela je obdivuji. Kousky, které jezdci předvádějí, to je opravdu umění. Každý sport má ale svoje. Vlastně mám rád všechny motoristické disciplíny. Často je sleduji i v televizi.

Valašské Meziříčí platí za motoristickou líheň. Máte mezi místními závodníky nějaké přátele?

Mezi mými vrstevníky například Martina Kremela a Jirku Stodůlku mladšího. Ze starších jezdců se občas potkávám s jeho otcem. Ten závodil, když jsem byl ještě kluk. Byl to můj velký vzor. Ve své době platil za nejlepšího motokrosaře v širokém okolí. Předloni jsem ho sledoval v Přerově na mistrovství Evropy veteránů. Řádil tam na trati jako zamlada. Ze svého umění nic neztratil. Byla radost se na něj dívat!

Máte devítiletého syna Romana. Vychováváte z něj budoucího jezdce?

Má svou motorku, padesátku s automatickou převodovkou, aby se naučil jezdit. Teď ho ale chytil fotbal. V zimě jsem viděl jejich tým při několika zápasech v tělocvičně. Vím, že má dobré trenéry, a vše nechávám na nich. Syna nepřemlouvám. Pro mě vůbec není důležité, aby jezdil na motorce. Ať dělá, co ho baví. Hlavně aby se věnoval nějakému sportu. Většina dětí tráví čas doma u počítače, a to není dobře.

První letošní závod v enduru jste jel týden poté, co jste za volantem Mitsubishi Lancer Evo IX soutěžil na Valašské rally. Jak jste si to užíval?

Letošní Valaška pro mě byla významná tím, že jsem se s ní loučil. Po několika letech, kdy jsem se ve startovním poli objevoval pravidelně, si od ní dám pauzu.

Co vás k tomuto rozhodnutí přimělo?

Účast na rally je velmi nákladná. Odhadem desetkrát dražší než na motocyklových závodech.

V čem, kromě finanční náročnosti, se liší automobilová rally od endura?

Rally je fyzicky méně náročná, naproti tomu soutěžní auta dosahují v porovnání s motocykly až dvojnásobné rychlosti. Pro jezdce na motorkách to zase bývá velká dřina.

Jezdci rally jsou pro změnu odkázaní na své navigátory…

Bez spolujezdce to v tomto sportu nejde. Na něm závisí minimálně polovina úspěchu. Aby posádka mohla pomýšlet na solidní výsledek, musí být sehraná a navzájem si stoprocentně důvěřovat.

Vy jste byl se svým letošním spolujezdcem Radkem Juřicou spokojený?

Jeli jsme spolu poprvé, předtím jsem vystřídal tři spolujezdce. Jelikož to ale byl můj rozlučkový závod, navíc v domácím prostředí, domluvili jsme se s Radkem, že pojedeme spolu. Je to ostřílený navigátor se zkušenostmi z rally i závodů off roadů. Předsevzali jsme si, že dojedeme do cíle, a to se nám podařilo (poznámka redakce: posádka Roman Michalík – Radek Juřica skončila osmadvacátá).

Pořadatelé letošní Valašku moc nezvládli. Co se vlastně stalo?

Na konci první etapy jsme měli problém dostat se na uzavřené parkoviště. Příjezdová cesta byla úzká, ke všemu tam byla spousta diváků, kteří ji z obou stran ucpali. Na parkoviště jsme přijeli o jeden a půl hodiny později. Byl to největší zádrhel, jaký na Valašské rally pamatuji.

Jak jste tuto chybu vnímal?

O nic nám nešlo, takže jsme to zvlášť neprožívali. V rally občas dojde k havárii a nastane zpoždění. Tohle ale bylo nepříjemné. Mnoha jezdcům to vadilo.

Co vašemu závodění říká vaše rodina?

Vždy mi fandila, mám v ní velkou oporu. Na závody se mnou ale nejezdí. Dívat se, jak odjedu do lesa nebo do hor, a pak dvě hodiny čekat, až se vrátím, to by pro ni nebylo moc zajímavé.

Nezávodit na motorkách a v autech, který sport byste si vybral?

Mám rád snowboarding, tenis a jízdu na horském kole. Snažím se jim věnovat alespoň ve volném čase.

Máte také nějakou nemotoristickou zálibu?

V zimě chodím s myslivci z Krhové na hony. Pokaždé se těším na procházku po lese a polích, až zapomenu na ostatní starosti. Můj děda i otec byli dlouholetými člemy místního sdružení. Sám ale myslivecké zkoušky nemám. Nebyl na to čas.

Po našem rozhovoru Roman Michalík změnil své víkendové plány. Namísto závodu v Janišově zůstal doma v Krhové, aby se mohl zúčastnit referenda o odtržení této místní části od Valašského Meziříčí. „Není mi lhostejná budoucnost Krhové. Závodění jsme odložili na další týden," vysvětlil své rozhodnutí.

Roman Michalík

• narodil se před 38 lety ve Valašském Meziříčí

• od narození žije v Krhové u Valašského Meziříčí

• vyučil se mechanikem pro měřicí přístroje a zařízení

• profesionální jezdec endura, působí v prodejně motocyklů a doplňků pro motoristy

• záliby: snowboarding, horské kolo, myslivost

Josef Beneš

Autor: Redakce

1.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 9 150 Kč

Montážní dělníci výrobků z pryže a plastů Montážní dělníci výrobků z pryže a plastů (místo je vhodné i pro OZP). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 9150 kč, mzda max. 12200 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: MONTÁŽNÍ DĚLNÍCI VÝROBKŮ Z PRYŽE A PLASTŮ, Nástup možný v průběhu září nebo v říjnu., Požadujeme: dobrou manuální zručnost, dobrý zrak možné i s brýlovou korekcí, flexibilitu a samostatnost., Nabízíme: individuální přizpůsobení práce k Vašemu zdravotnímu omezení, jakož i četnost přestávek, možnost přizpůsobení začátku prac. doby dle Vašich potřeb., Nejedná se o pásovou výrobu, práce dle individuálního tempa. Kompletování, kontrola, opracování plastových a gumárenských výrobků., Nabízíme: výkonnostní odměny. Možnost zkráceného nebo plného úvazku., Výhodou: OZP, ČID 1-3 stupně, řidičský průkaz sk. B., První kontakt: telefonicky od 8-14hod. na čísle 774 711 139, e-mail: prodejna@aalternativ.cz , ov. 16.8.. Pracoviště: A alternativ, s.r.o. 01, Kouty, č.p. 1396, 757 01 Valašské Meziříčí 1. Informace: Ondřej Janča, +420 774 711 139.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 18 400 Kč

Obsluha strojů a zařízení na výrobu skla Strojníci *. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18400 kč, mzda max. 21200 kč. Volných pracovních míst: 12. Poznámka: POŽADUJEME: zkušenosti s prací ve výrobním podniku jsou výhodou. Zkušenosti s vedením menšího týmu výhodou. Znalost práce na PC. Samostatnost, odpovědnost, spolehlivost. Manuální zručnost., NABÍZÍME: měsíční prémie, roční bonus, podniková restaurace, 5 týdnů dovolené, příspěvek na penzijní připojištění, FlexiPass, firemní akce, PRVNÍ KONTAKT: telefonicky +420 571 686 119. Pracoviště: Schott flat glass cr, s.r.o., Zašovská, č.p. 850, 757 01 Valašské Meziříčí 1. Informace: Pavla Vozáková, +420 571 686 119.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 22 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidiči (sk. C,T). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ŘIDIČI, Nástup možný ihned., Požadujeme: řidičský průkaz sk. C, T, profesní průkaz., První kontakt: telefonicky 602 108 974, e-mail: vacula@vaculasilnicni.cz, ov. 16.8.. Pracoviště: Vacula silniční s.r.o. 01, 756 43 Kelč. Informace: Radek Vacula, +420 602 108 974.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 12 500 Kč

Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení Pomocní dělníci - místo je vytvořeno pro OZP. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč, mzda max. 17500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POMOCNÍ DĚLNÍCI - místo je vytvořeno pro OZP, Nástup možný ihned., Náplň práce: pomocné práce v práškové lakovně nebo autolakovně, První kontakt: telefonicky: 602 555 750, e-mailem: activecolour@seznam.cz nebo osobně, ov. 16.8.. Pracoviště: Active colour s.r.o. 01, 40.pluku, č.p. 1359, 757 01 Valašské Meziříčí 1. Informace: Petr Daniš, +420 602 555 750.


Videosouhrn 17. srpna 2018

Surovec s kočárkem a 17 ukradených kol za měsíc: prohlédněte si videa dne

Michelinský šéfkuchař Nicolas Decherchi
6

Michelinský šéfkuchař Nicolas Decherchi: Valašsko mi připomíná Alpy

Los MOL Cupu: Zlín se představí v Kroměříži, Slovácko jede do Tasovic

Fotbalisté Zlína a Slovácka už znají soupeře pro 2. kolo MOL Cupu. Oba ligové týmy se v celostním poháru představí na hřišti soupeře. Zatímco ševce čeká krajské derby na půdě třetiligové Kroměříže, celek z Uherského Hradiště si pojede pro postup do Tasovic. Další krajský zástupce, divizní Slavičín, vyzve lepšího z dvojice Kozlovice/Znojmo.

Žíznící stromy v Meziříčí napájejí zavlažovací vaky

Za oceánem je znají téměř třicet let a ve Švédsku bez nich nevysadí jediný nový stromu. U nás se ale teprve rozmáhají. Prvních deset zavlažovacích vaků od čtvrtka slouží také ve Valašském Meziříčí.

Ve Velkých Karlovicích chystají galavečeři na počest 100. výročí Československa

Jak se v našich zemích stolovalo za první republiky? Co se servírovalo v luxusních pražských podnicích, ale také běžných domácnostech, mimo jiné i na Valašsku? A jak se dají tehdy obvykle používané suroviny moderně ztvárnit v dnešní kuchyni?

Bystřický Jiří Tiller přesvědčil trenéra Poloze. Zubří jej chce získat

Výsledkově neoslnili, ale do deprese se nepropadají. V mezinárodní konfrontaci v rámci turnaje v Novém Veselí extraligoví házenkáři sehráli tři kvalitní přípravné duely s maďarským a dvěma polskými celky, ale na výhru nedosáhli.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT