VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Valašský GEN: Motocyklový a automobilový závodník Roman Michalík

Krhová /SERIÁL TÝDENÍKU/ – Setkat se s bývalým mistrem světa v enduru Romanem Michalíkem nebylo snadné. Přibývaly mu stále nové pracovní schůzky, k tomu má povinnosti v obchodě s motocykly a doplňky pro jejich řidiče. Aby toho nebylo málo, osmatřicetiletý závodník z Krhové u Valašského Meziříčí se právě připravoval na víkendové závody.

1.5.2012
SDÍLEJ:

„Ladění“ stroje patří k nedílné součásti přípravy na závody. Foto: Josef Beneš

Kam se chystáte?

O víkendu pojedu takový malý závod v Janišově u Vsetína. Nikdy předtím jsem tam nebyl. Bude to jednorázová součást mého tréninku.

Na co trénujete?

Po tříleté přestávce, během níž jsem se jen občas svezl, jsme se v našem týmu domluvili, že letos odjedeme celý seriál mistrovství České republiky v enduru.

Znamená to, že se do endura definitivně vracíte?

Letos určitě. Další sezony budou záviset na zdraví a penězích. Roků přibývá a mladí dravci se derou do popředí. Zatím ale využívám svých zkušeností. Dokud mi zdraví slouží, ze sedla motorky neodejdu.

Kdysi jste se zmínil o četných zraněních, která jste přestál. Kolik jich bylo?

Přesně to nevím, ale určitě mám za sebou přes dvacet zlomenin. V tomto sportu to bez pádů a jiných karambolů nejde.

Na kolik přijde taková sezona?

Náklady jdou do statisíců korun. Jenom dobrá mororka přijde na více než dvě stě tisíc. K tomu je nutné připočítat pneumatiky, benzin, dopravu a mnoho dalších věcí. Přitom sehnat sponzora je stále těžší.

Kdy váš čekají příští závody?

Počátkem května u Mostu. Bude to už druhé měření sil. To úvodní se konalo koncem března nedaleko Plzně.

Jak se vám tam dařilo?

První závod se mi docela povedl. V nejvyšší třídě nad pět set kubických centimetrů jsem skončil druhý, v absolutním pořadí jsem byl třetí.

Věříte si po těch letech, kdy jste jezdil jen sporadicky?

Na západ Čech jsem si to přijel vyzkoušet. Zjistil jsem, že mi to pořád jde. Stačilo se trochu připravit, abych se přesvědčil, že jsem jezdit nezapomněl.

Jak vás berou soupeři, kteří jsou o patnáct a více let mladší?

Byli překvapení. Zvláště, když zjistili, že se mnou musejí počítat. Těší mě, že stále mají respekt.

Jaký s nimi máte vztah? Snažíte se jim to „nandat", nebo jako zkušenější poradíte?

V enduru vždycky platilo přátelství. Člověk nikdy neví, kdy bude na trati potřebovat pomoc druhých. I při závodech mistrovství světa jsme se tak k sobě chovali. Kdykoli někdo upadl nebo uvázl v bahně, ostatní mu pomohli. Něco takového jsem u ostatních sportů nezaznamenal. Obvykle tam vládne velká rivalita.

Můžete stručně popsat enduro?

Je to soutěž, která se jezdí na osmdesát až devadesát kilometrů dlouhých okruzích. Závodníci je projedou za den dvakrát nebo třikrát. Na každém okruhu je čeká několik rychlostních zkoušek, na kterých rozhodčí měří čas. Terén bývá velmi náročný, jezdci často musejí své stroje tlačit, aby ho zdolali.

Rallye Paříž – Dakar, třebaže už se  jezdí v Jižní Americe, vás neláká?

To víte, že mě láká alespoň jednou si ji vyzkoušet. Zajistit účast na takové soutěži ale stojí hodně peněz. Před pěti nebo šesti lety jsme se o to pokusili, ale na poslední chvíli z našeho záměru sešlo.

V čem spočívá váš trénink?

Co nejvíce času trávím na motorce. Jakmile mám volno, sednu na ni a jezdím.

Kde trénujete?

V Brankách, Mořkově a Veřovicích, tam mají dobrou trať. Po několika letech obnovili trať také v Bartošovicích. Více možností k přípravě v okolí není.

A co trénink bez motorky?

Většinou jezdím na kole. Motorka ale jasně vede, to je nejlepší příprava. Společně se závody.

Co všechno obnáší příprava na závod?

Začíná hned po návratu z předchozího závodu. Motorku a veškeré jezdecké vybavení je třeba důkladně očistit od bláta a prachu a nachystat na další podnik. Obvykle dělám všechno sám, i když mi to zabere dva nebo tři dny. Naštěstí máme ve firmě dílny s veškerým potřebným servisem.

Vozíte s sebou hodně věcí?

Kromě jezdeckého a civilního oblečení spoustu náhradních dílů, pneumatiky, duše a benzin. To jsou základní věci, bez kterých se na závodech neobejdeme.

Roman MichalíkNa jakém stroji jezdíte?

Používám italskou motorku Beta 520. Na této značce jezdím už šest let. Zatím jsem s ní závodil v nižší třídě do 450 kubických centimetrů. V pětistovkách s ní jedu poprvé.

Kde se vám jezdí nejlépe?

V Itálii, hlavně kvůli divákům. Je jim úplně jedno, jestli jste Čech, Rus, Maďar, Polák nebo Ital. Kdo je dobrý, tomu fandí, jako by to byl jejich vlastní jezdec. Taková podpora dokáže člověka povzbudit.

Co považujete za svůj největší sportovních úspěch?

Před čtrnácti lety jsem se stal mistrem světa v enduru. To byl můj nejúspěšnější rok, podařilo se mi vyhrát úplně všechno. Byl jsem také mistrem Evropy a České republiky. Před šesti lety jsem vrcholovou jezdeckou kariéru ukončil. Rozloučil jsem se s ní vítězstvím v týmové soutěži na Šestidenní na Novém Zélandu. To byla poslední trofej, která mi ve sbírce chyběla.

Takže jste ztratil motivaci a dal si pauzu?

Ani ne. Spíše jsem přičichl k automobilovým soutěžím. Jezdit rally mě tolik přitahovalo, že jsem se tomuto sportu začal věnovat. I když jsem časem dospěl k názoru, že motorka má pro mě přece jen větší kouzlo.

Líbí se vám také jiné motocyklové sporty, například trial nebo freestyle?

Docela je obdivuji. Kousky, které jezdci předvádějí, to je opravdu umění. Každý sport má ale svoje. Vlastně mám rád všechny motoristické disciplíny. Často je sleduji i v televizi.

Valašské Meziříčí platí za motoristickou líheň. Máte mezi místními závodníky nějaké přátele?

Mezi mými vrstevníky například Martina Kremela a Jirku Stodůlku mladšího. Ze starších jezdců se občas potkávám s jeho otcem. Ten závodil, když jsem byl ještě kluk. Byl to můj velký vzor. Ve své době platil za nejlepšího motokrosaře v širokém okolí. Předloni jsem ho sledoval v Přerově na mistrovství Evropy veteránů. Řádil tam na trati jako zamlada. Ze svého umění nic neztratil. Byla radost se na něj dívat!

Máte devítiletého syna Romana. Vychováváte z něj budoucího jezdce?

Má svou motorku, padesátku s automatickou převodovkou, aby se naučil jezdit. Teď ho ale chytil fotbal. V zimě jsem viděl jejich tým při několika zápasech v tělocvičně. Vím, že má dobré trenéry, a vše nechávám na nich. Syna nepřemlouvám. Pro mě vůbec není důležité, aby jezdil na motorce. Ať dělá, co ho baví. Hlavně aby se věnoval nějakému sportu. Většina dětí tráví čas doma u počítače, a to není dobře.

První letošní závod v enduru jste jel týden poté, co jste za volantem Mitsubishi Lancer Evo IX soutěžil na Valašské rally. Jak jste si to užíval?

Letošní Valaška pro mě byla významná tím, že jsem se s ní loučil. Po několika letech, kdy jsem se ve startovním poli objevoval pravidelně, si od ní dám pauzu.

Co vás k tomuto rozhodnutí přimělo?

Účast na rally je velmi nákladná. Odhadem desetkrát dražší než na motocyklových závodech.

V čem, kromě finanční náročnosti, se liší automobilová rally od endura?

Rally je fyzicky méně náročná, naproti tomu soutěžní auta dosahují v porovnání s motocykly až dvojnásobné rychlosti. Pro jezdce na motorkách to zase bývá velká dřina.

Jezdci rally jsou pro změnu odkázaní na své navigátory…

Bez spolujezdce to v tomto sportu nejde. Na něm závisí minimálně polovina úspěchu. Aby posádka mohla pomýšlet na solidní výsledek, musí být sehraná a navzájem si stoprocentně důvěřovat.

Vy jste byl se svým letošním spolujezdcem Radkem Juřicou spokojený?

Jeli jsme spolu poprvé, předtím jsem vystřídal tři spolujezdce. Jelikož to ale byl můj rozlučkový závod, navíc v domácím prostředí, domluvili jsme se s Radkem, že pojedeme spolu. Je to ostřílený navigátor se zkušenostmi z rally i závodů off roadů. Předsevzali jsme si, že dojedeme do cíle, a to se nám podařilo (poznámka redakce: posádka Roman Michalík – Radek Juřica skončila osmadvacátá).

Pořadatelé letošní Valašku moc nezvládli. Co se vlastně stalo?

Na konci první etapy jsme měli problém dostat se na uzavřené parkoviště. Příjezdová cesta byla úzká, ke všemu tam byla spousta diváků, kteří ji z obou stran ucpali. Na parkoviště jsme přijeli o jeden a půl hodiny později. Byl to největší zádrhel, jaký na Valašské rally pamatuji.

Jak jste tuto chybu vnímal?

O nic nám nešlo, takže jsme to zvlášť neprožívali. V rally občas dojde k havárii a nastane zpoždění. Tohle ale bylo nepříjemné. Mnoha jezdcům to vadilo.

Co vašemu závodění říká vaše rodina?

Vždy mi fandila, mám v ní velkou oporu. Na závody se mnou ale nejezdí. Dívat se, jak odjedu do lesa nebo do hor, a pak dvě hodiny čekat, až se vrátím, to by pro ni nebylo moc zajímavé.

Nezávodit na motorkách a v autech, který sport byste si vybral?

Mám rád snowboarding, tenis a jízdu na horském kole. Snažím se jim věnovat alespoň ve volném čase.

Máte také nějakou nemotoristickou zálibu?

V zimě chodím s myslivci z Krhové na hony. Pokaždé se těším na procházku po lese a polích, až zapomenu na ostatní starosti. Můj děda i otec byli dlouholetými člemy místního sdružení. Sám ale myslivecké zkoušky nemám. Nebyl na to čas.

Po našem rozhovoru Roman Michalík změnil své víkendové plány. Namísto závodu v Janišově zůstal doma v Krhové, aby se mohl zúčastnit referenda o odtržení této místní části od Valašského Meziříčí. „Není mi lhostejná budoucnost Krhové. Závodění jsme odložili na další týden," vysvětlil své rozhodnutí.

Roman Michalík

• narodil se před 38 lety ve Valašském Meziříčí

• od narození žije v Krhové u Valašského Meziříčí

• vyučil se mechanikem pro měřicí přístroje a zařízení

• profesionální jezdec endura, působí v prodejně motocyklů a doplňků pro motoristy

• záliby: snowboarding, horské kolo, myslivost

Josef Beneš

Autor: Redakce

1.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 14 500 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup možný ihned., Náplň práce: Příprava jídel a výdej pro zákazníky, manipulační práce, obsluha běžných kuchyňských strojů na výrobu jídel, čištění zařízení a mytí nádobí., Požadujeme: Vyučení v oboru kuchař, samostatnost, pracovitost, nápaditost, přehled o gastronomii, chuť pracovat a ochotu učit se novým věcem., Nabízíme: Příspěvek na stravování, týden dovolené navíc nad zákonem stanovený, odměny za pracovní a životní výročí, vitamínové balíčky. Možnost prodloužení doby určité., Zájemci se mohou dostavit na návštěvní místnost akciové společnosti Gumárny Zubří každé úterý od 9:00 do 10:00 hodin nebo mohou zaslat životopis elektronicky na adresu Martina.Frydlova@guzu.cz, do předmětu zprávy prosím uveďte "KUCHAŘ/KA". Případné dotazy mohou být zodpovězeny na tel.č. 571 662 228., ov.18.5.18. Pracoviště: Gumárny zubří, akciová společnost, Hamerská, č.p. 9, 756 54 Zubří. Informace: Martina Frýdlová, +420 571 662 228,731 596 774.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 15 000 Kč

Zámečníci strojů Strojní zámečníci - montážníci. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: STROJNÍ ZÁMEČNÍCI - MONTÁŽNÍCI, Požadujeme: SO strojírenského typu, oprávnění obsluhovat ZZ, oprávnění provádět vazačské práce, oprávnění obsluhovat VV, oprávnění využívat referenční vozidla, způsobilost provádět kontrolní měření, schopnost koncentrace, tvořivost, odolnost proti stresu, fyzická zdatnost, dobrý zdravotní stav., Náplň práce: montáž a odzkoušení jednoúčelových strojů, jejich kompletaci a předávací zkoušky pro ověřené funkce a spolehlivost. Montáž strojů a servisní zásahy u zákazníka. Montáž pneumatických a hydraulických komponentů. Montáž přípravků. Ruční opracování součástí pilováním, řezáním, sekáním, rovnáním, ohýbáním, vrtáním a vystružováním. Ruční a strojní řezání závitů. Ruční i jeřábové manipulace. Dílčí montáže včetně montáže dílců po strojním obrábění., Nabízíme: 25 dnů dovolené, závodní stravování, příspěvek na stravu, příspěvek na dopravu, příspěvek na penzijní připojištění., První kontakt: telefonicky v čase 8 - 12 hod. na čísle: 571 812 773, e-mailem: personalni@tes.cz, možnost osobní schůzky od 9 - 11 hod. , ov. 18.5.. Pracoviště: Tes vsetín s.r.o., Jiráskova, č.p. 691, 755 01 Vsetín 1. Informace: Ivana Kovaříčková, +420 571 812 773.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební klempíři 18 000 Kč

Stavební klempíři Klempíři, pokrývači (učni). Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Náplní práce je montáž střešních konstrukcí (stavební, pokrývačské práce) na stavbách a rekonstrukcích. Praxe pod dohledem zkušeného pracovníka. Práce převážně v regionu okresu Vsetín. Po získání praxe a absolvování školení možnost získat výuční list, kariérní postup. , Očekáváme manuální zručnost, učenlivost, pracovitost, spolehlivost. Zkušenosti ze stavebnictví výhodou., Nabízíme: příspěvky na stravování, příspěvky na pojištění, První kontakt: telefonicky (8-18 h.), ov.18.5.18. Pracoviště: Contica stav s.r.o. 01, Meziříčská, č.p. 100, 756 61 Rožnov pod Radhoštěm 1. Informace: Lukáš Baratka, +420 733 236 699.

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 20 000 Kč

Mechanici a opraváři osobních automobilů Automechanici, Autotronici. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: AUTOMECHANICI, AUTOTRONICI, Místo výkonu práce: AVG Autoservis, ul. Svěrákova, Valašské Meziříčí, bývalý areál depa ČD (300m za Kauflandem), Požadujeme: řidičský průkaz sk. B, Nabízíme: firemní oděv, finanční prémie, placená strava, zaměstnanecké benefity, navíc zdravotní dovolená, Kontakt: telefonicky 774 730 609 nebo e-mailem: info@autoservisavg.cz. Pracoviště: Av gas company s.r.o. 01, Svěrákova, č.p. 161, 757 01 Valašské Meziříčí 1. Informace: Vlastimil Grygařík, +420 774 730 609.


Videosouhrn 19.–20. května 2018

Šlechtična versus štokr a prohra siláka s malotraktorem: zhlédněte videa víkendu

Vyrovnáno! Házenkáři Zubří si o bronz zahrají ve středu doma

Oslavy obhajoby bronzových medailí museli odložit. Blízko dvěma výhrám a zisku medaile byli v odvetách extraligoví házenkáři Zubří. Třebaže doma v úvodním duelu série zaváhali, v odvetách měli navrch, ale opět z dvojutkání vybojovali jen jedu výhru.

Šéfkuchař Spa hotelu Lanterna pomáhá vylepšovat jídelníček zlínské nemocnice

Jak zkvalitnit nemocniční stravu? Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně se v rámci dlouhodobých snah o zlepšování gastronomie rozhodla využít pomoc uznávaného hotelového šéfkuchaře.

Legendární žonglér má další světový rekord. Přes dvě hodiny balancoval s míči

Míčový žonglér Bursas Charalambos z Branek si uplynulou sobotu připsal na konto další světový rekord. Dvě hodiny a devět minut čistého času dokázal udržet na hlavě jeden, dva, a dokonce i tři míče.

S Jonáškem se lidé bavili a přispěli na dobrou věc

Dva dny plné her, poznávání a výborné muziky. Takový byl osmý ročník Jonáškova zábavného odpoledne, kterým po celý víkend žil park u zámku Kinských ve Valašském Meziříčí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT