Ve Vsetíně a Valašském Meziříčí žije úhrnem téměř 50 tisíc lidí. A projede tudy zhruba 13 tisíc vozidel za den. Řešením přetížené dopravy má být právě plánovaná přeložka silnice v délce 4,5 kilometru údolím Bečvy přes zemědělské pozemky.

Převedením dopravy na rychlostní silnici se stávající silnici výrazně odlehčí a pro jízdu bude k dispozici kapacitní a bezpečná cesta. Po téměř dvou desítkách let se řidiči konečně dočkají. Rozšíření silnice na čtyřproudé uspořádání uleví řidičům i obyvatelům, které trápí hustá doprava.

Vypsání tendru nabralo zhruba dva roky zpoždění. ŘSD nakonec obdrželo šest nabídek uchazečů na realizaci stavby “I/57 Semetín – Bystřička, 2. stavba”.

Nejvýhodnější nabídku podalo sdružení MI Roads a.s., Doprastav a. s. a Duna Aszfalt za nabídkovou cenu 1 706,7 milionu korun bez DPH (64,7 procent z odhadované ceny ve výši 2,64 miliardy korun). Podle informací serveru zdopravy.cz již podepsalo ŘSD s česko-slovensko-maďarským sdružením MI Roads, Doprastav a Duna Asfalt smlouvu na stavbu.

Nový úsek bude dlouhý 4,4 kilometru. Dokončen má být v roce 2026, o dva roky později než se původně plánovalo.

| Video: Youtube

Historie stavby

První úsek silnice 1/57 vedoucí z části Bobrky na okraj Jablůnky začali řidiči používat v červnu 2009. Stavba měla pokračovat v úseku Semetín – Bystřička 2. stavba s termínem dokončení 2014. Bohužel tento termín se ani v nejmenším dodržet nepodařilo a teprve letos dojde na zahájení stavby druhé části silnice.

Jak bude nová silnice vypadat?

Silnice I/57 tvoří severojižní páteřovou komunikaci spojující Opavu, Fulnek, Nový Jičín, Valašské Meziříčí, Vsetín s ukončením na hranici se Slovenskou republikou. Úsek Valašské Meziříčí–Vsetín je nejzatíženějším úsekem celé trasy a páteří dopravního systému v údolí Vsetínské Bečvy.

Výstavba rychlostní směrově rozdělené komunikace bude mít zásadní vliv na rozvoj dopravních vztahů v území, protože se stane novou dopravní osou urbanizovaného území a zároveň zajistí napojení na dálnici D1 Přerov–Lipník nad Bečvou–Hranice–Ostrava.

Převedením dopravy na rychlostní silnici se stávající silnici výrazně odlehčí a pro jízdu bude k dispozici kapacitní a bezpečná komunikace bez dopravních závad. Těch je podle ŘSD na současné trase celá řada. „Nevýhodné prostorové uspořádání stávající trasy má negativní vliv na plynulost dopravy, omezuje možnosti předjíždění a snižuje tím kapacitu komunikace,“ uvádí ŘSD.

Výstavba nového úseku navazuje na přímo související zmíněnou stavbu „I/57 Semetín–Bystřička, 1. stavba“ uvedenou do provozu v červnu 2009.

Celková délka přeložky silnice I/57 je 4400 metrů bude ve čtyřpruhovém uspořádání procházet mimo obec. Na začátku úseku prochází část napojení silnice I/57 na stávající stav obcí Bystřička.

„Ostatní části stavby leží jak mimo obec, tak v intravilánu obcí Bystřička, Pržno a Jablůnka. Okolní nezastavěné pozemky zaujímá pole, pouze na spojení Bystřička–Jablůnka je vlevo zalesněný svah. Stavba částečně zasahuje do souvisle zastavěného území,“ popisuje ŘSD.

Napojení sousední obce Pržno bude nově přes přeložku silnice III/05732. Tato nová komunikace povede po levém břehu řeky. Napojení Jablůnky na hlavní trasu bude přes okružní křižovatku.

Kromě toho dojde k přemístění fotbalového hřiště v Jablůnce, jehož funkci nelze zachovat, jelikož se nachází přímo v trase budoucí přeložky. Kromě hřiště budou odstraněny také šatny, hlavní budova i oplocení.

Vybraná data o stavbě:

  • Hlavní trasa: délka: 4400 m
  • počet všech stavebních objektů: 111
  • mostní objekty: 6
  • podchod pro pěší: 2
  • protihlukové stěny: 5 (celková délka: 4200 m)
  • opěrné zdi: 3 (celková délka: 289 m)
  • Cena stavby dle smlouvy: 1 706 712 436 Kč (bez DPH)