Nový jízdní řád, který vejde v platnost od 11. prosince, se stávajícími vlaky s označením Rychlík či Expres i nadále počítá. Podle informací organizace Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje čekají cestující jen drobné minutové posuny jejich odjezdů.

Dva dopolední spoje ale z připraveného jízdního řádu přece jen zmizí.

„Zrušen bude pouze jeden pár osobních vlaků jezdící z Hranic na Moravě do Vsetína a zpět. Jinak dochází pouze k úpravám v omezení jízd vlaků a v minutových posunech z důvodu zajištění lepších přípojových vazeb ve Valašském Meziříčí a Hranicích na Moravě,“ přiblížila Věra Fuksová, jednatelka společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED).

První z dvojice osobních vlaků, který čeká zrušení, přijíždí v současné době z Hranic do Vsetína v 10:40 hodin a nese označení Os 3224. Druhým je spoj, který ze Vsetína v opačném směru vyjíždí v 11:22 hodin pod označením Os 3225.

Zrušené vlaky autobusy nenahradí

„Ostatní vlaky v kategorii Osobní a Spěšný, které objednává Zlínský kraj, zůstanou v provozu ve stejném rozsahu jako v letošním roce,“ uklidnila Fuksová.

Současně upozornila, že vzhledem k minimálnímu omezení rozsahu provozu se dále nepočítá s nahrazením zrušených vlaků autobusovými linkami.

„Úsek Vsetín Valašské Meziříčí, který drobné omezení zasáhne, je souběžnými autobusovými spoji pokrytý dostatečně. Jezdí téměř každé půl hodiny,“ řekla jednatelka KOVED.

Cestující nejsou zrušením vlaků nadšení, ale jak někteří sami uvedli, dokáží se s ním vyrovnat.

„Každé omezení může někomu vadit. Určitě ten vlak využívá dost lidí. Já ale jezdím vlakem jenom občas, takže se nějak přizpůsobím,“ zauvažovala na peronu vsetínského nádraží Markéta Pokorná.

„Je možné, že jsem tímto spojem už někdy jel. Pokud fungovat nebude, budu si muset zvolit jiný. Co se dá dělat,“ pokrčil rameny další z cestujících Pavel Bartoš.

V každém případě už není možnost se proti novince v jízdním řádu nijak bránit. Jak doplnila Věra Fuksová, jízdní řád už je uzavřený a změny již nejsou možné.

Lidé ale mohou návrhy na úpravy spojů posílat pracovníkům KOVED. Ti podněty využijí při přípravě další změny jízdního řádu, která se uskuteční v červnu 2012.

Stát nemá peníze

Obavy lidí z rušení spojů vyvolaly plánované vládní škrty ve výdajích na dálkovou vlakovou dopravu a snížení dotací na regionální dopravu v jednotlivých krajích.

„Jsem si vědom, že jakékoliv redukce dálkové dopravy narušují provázanost s regionální železniční a autobusovou dopravou, a že snížení dotací přináší krajům zásadní problémy,“ komentoval náměstek ministra dopravy Ivo Toman.

„S ohledem na rozsah finančních prostředků v návrhu státního rozpočtu na rok 2012 jsou však navržené redukce nezbytné k zachování udržitelnosti systému železniční dopravy,“ vysvětlil náměstek ministerstva dopravy Toman.