ŘSZK vytipovalo na Valašsku celkem šestnáct úseků o maximální délce přibližně tři kilometry, kde v zimě sypače ani pluhy nepojedou. Podle vedení společnosti však nehrozí, že by někde kvůli sněhu zůstali lidé odříznuti od okolního světa.

„Úseky bez zimní údržby jsme stanovili na méně významných komunikacích tak, aby nedošlo k přerušení dopravní dostupnosti žádné obce ani osady,“ potvrdil ředitel ŘSZK Bronislav Malý.

Podle jeho slov jde zpravidla o silnice, na kterých nejezdí linková autobusová doprava, o místa, která lze snadno objet jinou trasou či trasy, kde by mohl být i průjezd těžké zimní techniky nebezpečný. „Do každé obce ale vždy vede nejméně jedna silnice, kterou v zimě udržujeme,“ zdůraznil Malý.

Představitelé menších obcí ale přiznávají, že silniční úseky, o které se ŘSZK nestará, jim způsobují problémy. Jedním ze šestnácti míst, do kterých letos silničáři nevyjedou, je například bezmála jeden a půl kilometru dlouhý úsek silnice z Lačnova po hranici Vsetínského a Zlínského okresu.

„Ta silnice už se neudržuje dlouhé roky. Nejezdí tam totiž linkové autobusy. Vjezd na tuto silnici je v zimě jen na vlastní nebezpečí,“ uvedla starostka obce Marie Vlčková.

Doplnila, že lidé při cestě do sousedního okresu musí využít silnici přes Horní Lideč. „Budeme se ale snažit se silničáři ještě jednat alespoň o příležitostné údržbě silnice. Na pravidelné odklízení sněhu nám chybí prostředky,“ dodala Vlčková.

Podobně je na tom tříkilometrová silnice mezi obcí Police a městem Kelč v místě zvaném Lapač. Také tato se dostala na seznam úseků vyloučených ze zimní údržby. „Je to problém, protože jsou tam obydlené domy a pokud je mnoho sněhu, lidé se k nim jen těžko dostávají,“ připustil starosta Polic Karel Hlavica.

Doplnil, že vedení obce má vždy snahu, aby se o uklizení sněhu někdo postaral. „Buď se dohodneme s ředitelstvím silnic, nebo uklízíme na vlastní náklady,“ přiblížil Hlavica.

V celém Zlínském kraji stanovili silničáři více než sto dvacet šest kilometrů silnic, o které se v zimě nebudou starat. Neudržované silnice jsou na začátku řádně označeny dopravní značkou. Jejich přehledný seznam zveřejnilo ŘSZK na svých internetových stránkách.

Podle mluvčího ŘSZK Vojtěcha Cekoty vyjmutí některých silnic ze zimní údržby silničářům pomáhá uspořit finanční prostředky. „Zimní údržba jednoho kilometru silnice druhé nebo třetí třídy přijde za celou zimu průměrně na sedmdesát tisíc korun,“ prozradil Cekota.

Silničáři se navíc mohou o to více věnovat komunikacím, jejichž dopravní význam je klíčový.