VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ulice jako past. A co teprve když bude hořet?

Zlín - /REPORTÁŽ/ Natěsno. O fous. Jen tak tak. Takovým způsobem musejí hasiči projíždět některými úzkými ulicemi Zlína. Zdali skutečně projedou, o tom rozhodují někdy i centimetry. Je jasné, že nemohou poškrábat stojící auta, ale někdy to i přes obrovskou zručnost řidiče skutečně dál už nejde.

1.5.2012
SDÍLEJ:

Projet Zlínem bývá někdy pro hasiče doslova zkouškou odvahy a trpělivosti. Někdy je totiž od zaparkovaných aut dělí doslova jen centimetry.Foto: HZS ZLK

Související článek s fotogalerií a videem: Hasiči si museli nechat zúžit auta. Neprojeli úzkými ulicemi Zlína

Mnohdy zkrátka zůstanou trčet v půli cesty. Zaparkovaná auta totiž někdy vytvoří dokonalý špunt.

Pokud je to v stiuaci, kdy spěchají za nějakým akutním případem, vzniká tak velký problém. Někdy jim nezbude nic jiného, než běžet s kompletní několikakilogramovou výstrojí i stovky metrů po svých. Navíc velké komplikace vznikají, když hoří v horním patře výškové budovy a kvůli vozům se nemůže na místo dostat žebřík.

A jaká je tedy realita ve zlínských ulicích? O tom jsem se ve čtvrtek na vlastní oči přesvědčila, když jsem společně se zlínskými hasiči absolvovala kondiční jízdy po městě. A to hned v různé denní doby. Dopoledne a pak znovu večer. Navíc s různou technikou nejdříve běžným hasičským speciálem a pak s automobilovými žebříky.

Doprovázela nás i hlídka městské policie, která všem, kteří parkovali, jak neměli, rozdávala za stěrače letáky s upozorněním, aby se lidé zamysleli nad tím, zda nechali dostatek místa pro hasičské vozy. Těžko říct, zda si je vůbec někdo přečetl a neskončily bez povšimnutí v koši.

Lesní čtvrť

Dopoledne: Spletité a úzké ulice na Lesní čtvrti jsou pro hasiče mnohdy skutečnou „lahůdkou". Kolem desáté ranní to však bylo bez větších komplikací.

„Někdy ale stačí jen jedno špatně stojící auto a jednotka tímto končí," upozorňuje mě mluvčí zlínských krajských hasičů Ivo Mitáček. Společně s ním tvoříme výpravu, která se skládá z hlídky městské policie, našeho vozu a běžného hasičského auta.

I když jsou ulice relativně prázdné, musí jet hasičské auto skoro krokem. A v Křivé ulici nastává první problém. Z jedné strany auta, z druhé stromy a popelnice.

Hasičské auto je mine doslova o centimetry. Strážnice městské policie proto hned zareagují a řidičům za stěrači nechají vzkaz v podobě letáků. Až na menší drobnosti by se tedy hasiči v tuto dobu, kdyby hořelo, k místu dostali. Ale jak to bude večer, těžko říct.

Večer: Jsem poměrně mile překvapena, když jsme podobnou trasu absolvovali o devět hodin později.

„Možná to málokdo ví, ale hasiči každý den musejí jezdit do terénu i v případě, že nemají zásah. Neustále střídají různé typy vozů a absolvují různé trasy, aby neztratili grif a věděli, jak se který vůz chová a kam se s ním všude vejdou," vysvětluje mi Ivo Mitáček, zatímco opět ve stejném složení projíždíme ulicemi Lesní čtvrti. Celou trasu projedeme bez větších komplikací, jen místy musejí hasiči autům sklopit zrcátka, která trčí do cesty.

V jedné ulici mě však naprosto zarazí reakce jedné dámy. Když hasičské auto krokem mine to její, vyletí celá vyděšená z domu a hned se zajímá, jestli jí auto nepoškrábali.

Teprve až když ji mluvčí Mitáček uklidní, že se skutečně jejímu vozu nic nestalo, jde spokojeně domů. Absolutně se nezajímá o to, jestli se náhodou něco neděje, jestli hasiči nejedou k zásahu a zda třeba její vůz nepřekáží v cestě.

Letná a okolí polikliniky

Dopoledne: Naše další trasa vede do ulic Kotěrova, Lipová a v okolí Letné. Právě v první zmíněné ulici bývá velký problém zejména dopoledne, kdy řada lidí míří k doktorům na polikliniku, na úřad práce či univerzitu.

Ulice jsou sice průjezdné, ale jen s velkou opatrností. A tak strážnice městské policie opět vystupují a nechávají řidičům za stěračem vzkaz v podobě letáků. Příště by to totiž klidně mohly být i pokuty.

Ulice na Letné už jsou horší. Jeden člen posádky hasičů chvílemi vystupuje a opatrně řidiče naviguje, aby se mezi vozy vešel. Rozhodují skutečně centimetry. Vše ale dopadne dobře, hoši to zvládají bez újmy.

Večer: Tuto lokalitu znova navštěvujeme kolem osmé večer. Tedy v době, kdy je většina rodin už doma. Lze to ostatně vidět i na množství zaparkovaných aut. Zatímco Kotěrova ulice oproti dopoledni zeje prázdnotou, naopak ulice na Letné už jsou solidně obskládané.

Místy tak jízda hasičů připomíná slalom mezi auty. Ve Vysoké ulici hasiči musejí vystoupit a poposunout i několik popelnic, aby se do ulice vměstnali. V případě, že by hořelo, to znamená zdržení. No žádná sláva. Naštěstí se ani jednou nestalo, že by hasičský vůz neprojel.

Jižní Svahy

Říká se, že nejlepší má přijít na konec. Platí to bezezbytku. Když bych měla dvěma slovy vyjádřit situaci na tomto největším zlínském sídlišti? Naprostá katastrofa.

„To je neřešitelná situace, Několikrát jsme o tom jednali i se zástupci radnice a policií, ale výsledek není žádný," konstatuje Ivo Mitáček. Nová místa totiž už ani není kde zřídit.

Pro obyvatele skutečně velmi nepříjemné a složité a mnohdy i nervy drásající situace, kdy musejí jezdit kolem dokola a doslova bojovat o každý volný metr. A pro hasiče je to obzvláště oříšek.

Dopoledne: Než se vydáme na toto třicetitisícové sídliště, připojí se k nám nový vůz zvaný bronto. Jde o nejvyšší automobilový žebřík, který mají hasiči v kraji k dispozici. Jeho rameno dosahuje délky 92 metrů.

„Pořídili jsme jej právě kvůli výškovým budovám, jako je například segment, kde před více než rokem hořelo v desátém patře. Je to pro nás obrovský pomocník, jenomže jeho nevýhodou je šířka a prostor, který potřebuje k ukotvení. Bohužel už se tak několikrát stalo, že k místu vůbec nedojel anebo to skončilo poškrábáním aut," vysvětluje mi mluvčí hasičů, zatímco se k nám blíží skutečně velký kolos.

Musím říct, že pokud bych nosila klobouk, tak bych jej před tímto řidičem smekla. Tak mistrně kličkovat mezi zaparkovanými auty, to chce notnou dávku zkušeností a hlavně trpělivosti. Tento šofér to zvládá s úsměvem na tváři i přesto, že více couvá než jede vpřed. Projíždíme ulici Českou takřka křížem krážem.

„Dokud tady nepovolili stání i na chodníku, tak bylo takřka bez šance se tu dostat i s osobním autem, natož s hasičskou technikou," ukazuje mi Mitáček.

Bronto se mezitím pomalu vsune do jedné z úzkých ulic. A projede, i když o prsa. Zpět však musí řidič celou ulici pěkně pomalu vycouvat. Místy tak kolos zablokuje na pár okamžiků i najíždějící auta. Ale pořád se je kam dostat.

Do chvíle, než se dostaneme k ulici Moravská. Tady se speciál zasekne v polovičce a dál už to nejde. Od zaparkovaných aut má na každé straně sotva pár centimetrů. Končíme.

„A to naštěstí nehoří. Na vše je relativně čas a nikde nejsou ani davy lidí v šoku," upozorňuje mě Ivo Mitáček.

Už jenom příjezd hasičů na I. segment vzbudí velký rozruch mezi lidmi. „Co je, hoří někde snad?" ptá se poněkud vylekaně jeden z přihlížejících. Bronto se mezitím pomalu dostane až k boční straně budovy a tady hasiči zkoušejí, zda jej vůbec zvládnou ukotvit. Z vozu se začnou pomalou soukat čtyři velká kovová ramena.

„Jejich rozpětí má něco kolem dvou metrů, takže celkem má vůz něco kolem šesti metrů na šířku," vysvětluje mi řidič.

A ejhle. Z jedné strany jsou vyhrazené prostory pro výškovou techniku, přesto na nich řidiči běžně parkují. Naproti tomu jsou zase místa pro invalidy. Nebýt toho, že jsou zrovna některá místa opuštěná, vůz by neměl šanci se ukotvit.

„Ramena nelze vysunout třeba jen do půlky. Musí celá ven," objasňuje šofér.

A to znamená, že večer by tento žebřík neměl absolutně žádnou šanci se k segmentu vůbec dostat.

„Zřejmě bychom museli lidi evakuovat schodištěm anebo je slanit. To prostě vždy záleží na aktuální situaci," vysvětlil mi dál Ivo Mitáček.

Večer: Vzhledem k tomu, že v noci ulice Jižních Svahů praskají ve švech, už nás nedoprovází bronto, protože tady by byla veškerá snaha marná. A tak se na kondiční jízdy vydává daleko menší žebřík. A i ten má problémy.

V České ulici to ještě jakž takž jde, ale jeho jízda končí v ulici Slezská. Vůz se dostane sotva do její poloviny. A dál už bez sklopených zrcátek neprojede ani naše škodovka.

„To nemá smysl. Všude je to stejné," reaguje jeden z posádky hasičů. Strážníci mezitím opět rozdají lidem za stěrače letáky. A hasičský vůz se opět pomalu soukal zpět na hlavní cestu. V tu chvíli ale vyběhne jedna paní a oproti té z Lesní čtvrti má zcela opačnou reakci.

„Děje se něco? Nepotřebujete, abych odjela s autem?" ptá se velmi ochotně. Když jí hasiči vysvětlí, že je vše v pořádku, že mají jenom zkušební jízdy, rozloučí se a vrátí se domů.

Tak aspoň jedna milá tečka na závěr kondičních jízd.

A můj dojem? Myslím, že něco podobného by si měl každý zkusit na vlastní kůži. Možná by se mnozí skutečně chytili za nos, aby pochopili, že když jde o život, jde o vše. A majetek, to je to poslední.

Autor: Šárka Šarmanová

1.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Potravinářství - Potravinářství Pekař 18 000 Kč

Pekaři Pekaři. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: PEKAŘI, Nástup možný ihned., Požadujeme: vyučení a praxe výhodou, První kontakt: telefonicky na čísle 571 632 871, poštou, e-mailem: lesnanka@lesnanka.cz, ov. 16.8.. Pracoviště: Pekárna lešňanka s. r. o., 756 41 Lešná. Informace: Radmila Zdráhalová, +420 571 632 871.

Výroba - Výroba Lakýrníci 12 200 Kč

Lakýrníci automobilů a jiných vozidel Autolakýrníci - Místo je vhodné pro OZP. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: AUTOLAKÝRNÍCI - Místo je vhodné pro OZP, Nástup možný ihned., Zaměstnavatel požaduje: praxi v lakování auto laků a průmyslu., Náplň práce: Příprava a lakování., Nabízíme: Dobrý pracovní kolektiv, možnost karierního růstu, stabilní společnost. Možnost prodloužení pracovního poměru. Možnost zkráceného pracovního úvazku. , První kontakt: telefonicky 608 717 596, e-mailem: activecolour@seznam.cz nebo osobně, ov. 16.8.. Pracoviště: Active colour s.r.o. 01, 40.pluku, č.p. 1359, 757 01 Valašské Meziříčí 1. Informace: Petr Daniš, +420 602 555 750.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 30 000 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: Vyučení v oboru, zkušenosti výhodou. Samostatnost spolehlivost, pracovní nasazení, invenci., První kontakt: telefonicky Po-Pá 8.00 - 14.00 na čísle 731 158 526, e-mailem personalni@blankyt.cz, ov. 16.8.. Pracoviště: Penzion blankyt s.r.o. 02, 757 01 Valašské Meziříčí 1. Informace: Miroslav Bihary, +420 731 158 526.

Výroba - Výroba Strojírenští technici projektanti, 30 000 Kč

Strojírenští technici projektanti, konstruktéři Konstruktér/ka. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: ŘP skup. B, Anglický jazyk, strojní zaměření, Nabízíme: stravenky, týden dovolené navíc, příspěvek na životní a penzijní pojištění, pružná pracovní doba., První kontakt: telefonicky (po-pá 7-14 h.) nebo emailem.. Pracoviště: Pbt works s.r.o., Lesní, č.p. 2331, 756 61 Rožnov pod Radhoštěm 1. Informace: Simona Smolová, +420 572 153 165.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Michelinský šéfkuchař Nicolas Decherchi
6

Michelinský šéfkuchař Nicolas Decherchi: Valašsko mi připomíná Alpy

Fotbalisté Slovácka /v bílých dresech). Ilustrační foto.

Los MOL Cupu: Zlín se představí v Kroměříži, Slovácko jede do Tasovic

Záchrana zpod kyvadla a 160 netopýrů v ložnici: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 16. srpna 2018.

Žíznící stromy v Meziříčí napájejí zavlažovací vaky

Za oceánem je znají téměř třicet let a ve Švédsku bez nich nevysadí jediný nový stromu. U nás se ale teprve rozmáhají. Prvních deset zavlažovacích vaků od čtvrtka slouží také ve Valašském Meziříčí.

Ve Velkých Karlovicích chystají galavečeři na počest 100. výročí Československa

Jak se v našich zemích stolovalo za první republiky? Co se servírovalo v luxusních pražských podnicích, ale také běžných domácnostech, mimo jiné i na Valašsku? A jak se dají tehdy obvykle používané suroviny moderně ztvárnit v dnešní kuchyni?

Bystřický Jiří Tiller přesvědčil trenéra Poloze. Zubří jej chce získat

Výsledkově neoslnili, ale do deprese se nepropadají. V mezinárodní konfrontaci v rámci turnaje v Novém Veselí extraligoví házenkáři sehráli tři kvalitní přípravné duely s maďarským a dvěma polskými celky, ale na výhru nedosáhli.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT