Hlavní podíl na snižujícím se počtu tradičních budek má, podle názoru lidí, zejména masivní rozšíření mobilních telefonů. „Automaty už nejsou tak důležité, jako byly dřív. Každý má dnes mobil. Budky by ale mohly zůstat třeba na samotách, nebo místech se špatným signálem,“ zamyslela se například Jana Kostková ze Vsetína.
Podobného názoru byl také Petr Přikryl. „Naposledy jsem z budky volal snad před šesti, sedmi lety. Navíc jsou dneska hodně zničené, telefonní seznamy v nich mnohdy spálené,“ poznamenal Přikryl.
Martin Žabka, mluvčí společnosti Telefónica O2, která v České republice veřejné telefonní automaty provozuje, upřesnil, že ze současných 215 automatů na Valašsku je 47 kombinovaných, 37 kartových a 131 mincovních. „Největší provoz zaznamenaly zhruba v letech 1993 až 2002. Pokles jejich užívání je zcela přirozený a vyplývá skutečně především z velkého rozšíření mobilních telefonů,“ potvrdil Žabka.
Nejvíce využívané jsou automaty v turistických oblastech a v centrech velkých měst. „Nejméně naopak v malých nebo okrajových obcích s malým počtem a pohybem obyvatel,“ řekl Žabka.
Předtím, než je nevyužívaná telefonní budka zcela zrušena, jedná provozovatel se zastupiteli konkrétní obce nebo města. „Až poté se rozhodujeme, zda budka na místě zůstane, či bude odstraněna,“ ujistil Žabka s tím, že zastupitelé mají vždy možnost spolufinancovat provoz automatu, a tím zabránit jeho zrušení.
I přes klesající využití však prozatím nehrozí, že by telefonní budky vymizely z obcí a měst definitivně.
Stále existuje předpis, který stanoví, že v každé obci do tisíce obyvatel musí být alespoň jeden automat takzvané univerzální služby. Jejich počty v České republice ovlivňuje Český telekomunikační úřad.
„Ještě nedávno jich bylo na devět tisíc, dnes přibližně o dva tisíce méně,“ prozradila mluvčí úřadu Dana Makrlíková. V okrese Vsetín musí podle těchto pravidel Telefónica provozovat šestašedesát takových přístrojů.
Na provoz automatů univerzální služby přispívají všichni operátoři, kteří na českém trhu působí. „Existuje speciální fond univerzální služby, kde se příspěvky shromažďují a poté převádějí společnosti Telefónica,“ vysvětlila princip Makrlíková.