„Nový obchod by měl vyrůst na okraji areálu Fatra, v opačné části města, než se současný obchod nachází. Zatím nevíme, jaká to bude značka. Lidé po dalším supermarketu volali už dlouho,“ řekl starosta města Radovan Macháček. Stavět chtějí velké společnosti nejen na okrajích menších měst, ale nebojí se proniknout i do jejich centra.

Příkladem mohou být Valašské Klobouky na Zlínsku. Město má asi pět tisíc obyvatel, ale v nejbližší době tam má vyrůst už druhý supermarket. Jen o několik set metrů dál je přitom už od roku 2005 prodejna Penny marketu. „Osobně si myslím, že na tak malé město je to hodně, ale bohužel jsme konzumní společnost a lidé si konkurenci žádají. Na jednu stranu chce město, aby obyvatelé byli spokojení, na druhou stranu chceme chránit i místní podnikatele,“ míní kloboucký místostarosta Karel Šoman.

Dodal, že developerská firma nyní jedná s majiteli pozemků na odkoupení a současně se vyřizuje stavební povolení. „S největší pravděpodobností ho však dostane,“ dodal Šoman. Nový supermarket však podle místostarosty může způsobit dopravní komplikace ve městě a obává se, že dva supermarkety v Kloboukách výrazně zhorší situaci malých obchodníků.

S tím souhlasí i Václav Fiala, který v Kloboukách provozuje obchod s potravinami. „Supermarkety likvidují místní živnostníky i malé regionální dodavatele. Stát by měl proto stanovit jasné regulace pro výstavbu těchto řetězců, zejména zakázat prodej se zápornou marží,“ komentoval Fiala. Ten už dokonce poslal stížnost prezidentu republiky. Expanze supermarketů ale pokračuje i jinde. Třeba nedaleký šestitisícový Brumov může už také počítat s tím, že tam v nejbližší době vyroste nový obchod.

„Developerská firma už vykoupila převážnou část pozemků pro připravovaný záměr výstavby supermarketu, jedná se o pozemky v lokalitě poblíž sídliště Družba, “ potvrdil brumovský starosta Zdeněk Blanař. Dodal, že i když zastupitelé se zamýšlenou stavbou souhlasili, zatím netuší, jaký typ obchodu bude ve městě otevřený. „Dnes dojíždějí lidé za nákupy do okolních měst, jako je Vsetín, Valašské Klobouky nebo Zlín. A pokud by obchod začal fungovat, lze očekávat i velkou návštěvnost ze Slovenska,“ odhaduje starosta.

Podle zlínského architekta Vladimíra Dujka, který se problematice supermarketů věnuje již několik let, se menší města příchodu obchodních řetězců nebrání, protože jim investoři nabízejí většinou vyřešení problémů, na které nejsou v rozpočtu peníze. „Investoři přicházejí s tím, že například vyřeší dopravní komplikace nebo jiný palčivý problém města. Město to přijme ke spokojenosti jak jejich, tak investora a nakonec i samotných občanů,“ míní Dujka.

Dodal, že tato situace má ale i svá negativa. „Krachují maloprodejci, centra měst jsou mrtvá nebo se zvyšuje nedostupnost obchodů pro imobilní občany,“ informoval zlínský architekt. Ve Zlínském kraji stojí už téměř šest desítek supermarketů. Dá se počítat, že jejich počet v příštích letech ještě vzroste, protože prakticky všechny společnosti usilují o rozšíření stávající sítě prodejen.

Jenom společnost Lidl má v kraji už celkem deset obchodů. „Při výstavbě našich prodejen klademe důraz na to, abychom byli zákazníkovi co nejblíže,“ řekla mluvčí společnosti Jitka Pivoňková.