Podle starostů by takové řešení bylo ohleduplnější k lidem a především k přírodě. Tunel má podle nich i další výhody. Cesta by nekopírovala meandr řeky Bečvy. Vedla by přímo. „Určitě to bude šetrnější k životnímu prostředí a nebude to tolik narušovat život v obci,“ míní starosta obce Bystřička Zbyněk Fojtíček.

Podle místostarosty Jarcové Josefa Tomečka tunel začne vlevo u železničního přejezdu před Bystřičkou směrem k Oznici a vyústí po několika kilometrech za Brňovem.

Tunel zasáhne ale okraj katastru Mikulůvky. Přesto i zde s takovým řešením souhlasí. „Je to určitě nejlepší varianta,“ je přesvědčený místostarosta obce Radomír Novosád.

Starosta Oznice Přemysl Sousedík připomněl kritické místo celého úseku, kterým je domov pro seniory v Podlesí. V případě, že by výstavba tunelu nevyšla, domov důchodců by musel zřejmě ustoupit cestě. „Skutečně diskutujeme o dvou variantách,“ prozradil stím, že ani jeden z návrhů prozatím něchtějí blokovat.

Přestože se o výstavbě dalšího pokračování výpadovky na Valašské Meziříčí intenzivně jedná, vedení domova důchodců nebylo k poradám přizváno. „Vůbec s námi zatím nejednali. Vím jen, že se zpracovává studie,“ řekl překvapený ředitel Vojtěch Plesník.

ŘSD zadalo v loňském roce prostřednictvím meziříčskéradnice zpracovávat technickou studii přeložky silnice. Jedna z variant počítá právě s tunelem. Druhá pak s rozšířením stávající cesty do čtyř pruhů. „Finišujeme technickou studii. Nemůžeme ale ovlivnit rozhodnutí, protože investorem je Ředitelství,“ popsal současnou situaci mluvčí tamní radnice Josef Beneš.

Ohrozit přání zastupitelů obcí může ale neutěšená situace na ŘSD kvůli omezeným financím od státu.

Silničáři musí nyní spořit a několikamiliardová varianta, která počítá s tunelem, nepřipadá příliš v úvahu.

„O výsledné variantě není rozhodnuto. Bude to předmětem řady dalších posouzení o vlivu stavby na životní prostředí,“ vysvětlil vedoucí oddělení technické podpory ŘSD Jan Schützner.

Přesnou cenu ani délku tunelu neprozradil. V každém případě chtějí začít s výstavbou další etapy rychlostní komunikace I/57 už v příštím roce.

K variantě tunelu se musí vyjádřit také odbory životního prostředí kraje i přilehlých měst. Úředníci ale prozatím s konečným verdiktem vyčkávají. Podle všeho ale o šetrnosti tunelu k jedinečnosti valašské přírody nepochybují. „Tunely nenaruší stezky divokých zvířat, cesty však ano,“ připomněl vedoucí vsetínského odboru životního prostředí Jan Štepáník.