Podle předběžných odhadů zvýšila firma v loňském roce tržby o desetinu na 870 milionů korun. Na letošní rok plánuje sklářská společnost miliardové tržby, což představuje nárůst zhruba o patnáct procent.

Celý areál karolinských skláren prošel za posledních šest let velkou modernizací. Kromě toho se také začaly používat nové technologie, které mají zajistit lepší efektivitu výroby. „Výroba je teď kapacitně zhruba na úrovni, na jaké byl někdejší Crystalex před svým krachem," pochvaluje si ředitel společnosti Martin Kubát. Výroba je navíc podle něj mnohem efektivnější. „Na stejný objem skla potřeboval někdejší Crystalex deset linek, dnes jich stačí sedm," dodal Martin Kubát.

Co se týče odbytu, je zimní období vždy trochu horší. Důvodem pro propouštění však není. „Leden je vždy pomalejší. Doufáme, že v dalších měsících se bude situace vyvíjet lépe a dostaneme se na podobná čísla jako v loňském roce," věří vedoucí odborů Helena Langrová.

Sklářský průmysl sice zažívá renesanci, současná ekonomická situace mu však moc nepřeje. Lidé šetří, kde se dá, proto jsou obavy sklářů o místo oprávněné.

Levné sklo v myčce zajde a ztratí lesk

Někteří však stále nedají na kvalitní český výrobek dopustit. Třiačtyřicetiletá Hana Jančová se jako každý člověk v této době snaží šetřit. „Zrovna na skle se mi ale šetřit nevyplatilo," říká. „Levnější sklo nejde mýt v myčce, protože zajde a ztratí lesk. Proto si dávám při výběru skleněných výrobků záležet," vysvětlila třiačtyřicetiletá žena.

Výrobky ze skla jsou však více než pro běžného spotřebitele lákadlem pro turisty. „Chodí k nám především turisté, kteří přijedou do Karolinky nebo nedalekých Karlovic. Kromě toho kupují zákazníci sklo na běžné použití i jako dárek k různým příležitostem," prozradila prodavačka Jarmila Kocůrková.

Autor: Michaela Horáková