Zahájení prací plánují pracovníci Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) na příští léto. Vše ale závisí na získání finanční dotace.
Starostové obcí, kterými často diskutovaná spojnice na Slovensko prochází, se o plánech ŘSZK dozvěděli v minulém týdnu v Halenkově. Společnou schůzku svolal náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Drozd. „Informovali jsme starosty o záměrech na další rekonstrukci silnice II/487 mezi Ústím u Vsetína a obcí Huslenky. V tomto úseku již máme vydáno územní rozhodnutí s nabytím právní moci," prozradil ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
První etapou rekonstrukce má být právě 3,5 kilometru silnice v úseku Ústí Hovězí. „Bude stát přibližně sto dvacet milionů korun," sdělil Bronislav Malý s tím, že ředitelství usiluje o získání dotace pro tuto stavbu z Regionálního operačního programu. V případě jejího poskytnutí se cestáři pustí do oprav v létě 2013.
Na opravu zmiňované cesty se těší motoristé dlouhé měsíce. Kvalitu silnice velmi často podrobují tvrdé kritice. „Cesta od Janové k Hovězí je úzká, nerovná, plná hrbolů a nemá žádnou krajnici. Jezdit po ní není vůbec příjemné," řekl řidič Pavel Bartošek.
Chybu ale motoristé nehledají jen v silnici samotné. „Někteří tady jezdí jak blázni. Vůbec nehledí na to, v jakém je cesta zoufalém stavu. Je to nebezpečné," poznamenal Jan Dolanský.
Problémem, který tíží především ŘSZK i starosty nejbližších obcí, jsou navíc majetkoprávní vztahy. S majiteli pozemků dotčených stavbou projednávala firma pověřená ředitelstvím celkem sto dvacet smluv. Podepsaných je asi pět desítek. Mezi zbývajícími jsou i nevypořádaná dědická řízení.
K urychlení stavby chtěli přispět i zastupitelé v Hovězí. Podle starosty Antonína Koňaříka je současný stav velice nešťastný a nebezpečný. Na nápravě se podle něj pracuje již od roku 2007. Brzdou jsou však právě majetkoprávní vztahy. „Nabídli jsme ŘSZK pomocnou ruku. Oni si ale najali firmu, která ohledně výkupů pozemků lidi obesílá dopisy," řekl nedávno starosta.
Právě osobní vyjednávání s lidmi by však podle Koňaříka mohlo být úspěšnější. „Je to ale složité. Polovina majitelů je spjata s Hovězím, další polovina jsou ale vlastníci pozemků z Brna, Zlína, Prahy i dalších míst České republiky," podotkl.
ŘSZK v letech 2003 2011 dokončilo na Horním Vsacku několik staveb v celkové hodnotě 395 milionů korun. Modernizace se dočkalo deset kilometrů vozovek, vyrostly dva nové mosty a jedenáct dalších bylo přestavěno.
Připravený je i další projekt, a to výstavba nového mostu na silnici v nové trase směrem k osadě Bzové včetně směrové úpravy silnice na konci Karolinky v délce tří set metrů. „Současná trasa silnice do Bzového je nevyhovující, a to zejména proto, že vede přes most v havarijním stavu," vysvětlil již dříve Jan Vandík z tiskového oddělení Krajského úřadu Zlínského kraje. Cesta je jedinou přístupovou komunikací do Bzového, kde se kromě rodinných domů nachází také domov pro seniory. Navíc vede kolem areálu místní pily, kolem které panuje velký provoz a průjezd může být nebezpečný.
Mezi dalšími v Halenkově představenými plány je též rekonstrukce půldruhého kilometru silnice v Hovězí, rekonstrukce průtahu městem Karolinka v délce 2,3 kilometru či zpracování projektové dokumentace na téměř dvoukilometrový úsek silnice ve Velkých Karlovicích. „Po získání stavebních povolení s nabytím právní moci k jednotlivým projektům stavby postupně, v návaznosti na naše finanční možnosti, zařadíme do střednědobého plánu reprodukce majetku Zlínského kraje," slíbila náměstkyně ŘSZK pro investice Jitka Škrabalová, která se jednání v Halenkově rovněž zúčastnila.