Údržbu některých silnic I. třídy a silnic II. a III. tříd na Valašsku provádí Správa a údržba silnic Valašska (SÚS). Výjezdy techniky řídí dispečeři ve třech střediscích, v Ústí u Vsetína, ve Valašském Meziříčí a v Prostřední Bečvě.

Zimní období vyžaduje nepřetržitý provoz. „Chlapi se točí ve dvanáctihodinových směnách. Vyjedou do terénu, během směny se několikrát vrací na středisko, aby doplnili materiály,“ popsal jednatel SÚS Jaromír Kořístka.

Řidiči jsou v neustálém kontaktu s dispečerem. „Ten řídí provoz a na základě situace udílí instrukce, kam které auto má jet, který úsek a jak se musí ošetřit,“ doplnil Kořístka s tím, že jednotlivá střediska si navzájem pomáhají. „Když je na Bečvách velká divočina a ve Valmezu je to klidnější, pošlou tam sypače na výpomoc.“

Ideální podmínky, jaké mnozí běžkaři nepamatují, panují v současné době ve Velkých Karlovicích.
Ve Velkých Karlovicích chystají akce pro běžkaře, podmínky jsou výborné

Letošní sezonu hodnotí kladně. Přes vysoké spady, hlavně ve vyšších polohách, se silničářům dařilo udržet cesty sjízdné. Na nejpoužívanějších cestách snížili uježděnou ledovou vrstvu, na níž se tvořily koleje a díry. „Pustevny, Soláň, Beskyd, Velké Karlovice, všechna karlovská údolí i Hornolidečsko a Dušnou jsme přejeli ledořezy. Teď když to posypeme, budou cesty v klidu,“ dodal Jaromír Kořístka.

Množství sněhu a kvalitu údržby bedlivě sledoval Radek Berecka, provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK), které je majetkovým správcem silnic. „Žádné nedostatky jsem neshledal, naopak některé úseky mě překvapily, například Dušná, kde jsme s SÚS nasadili ledořez. Normálně tam bývá zaježděná vrstva sněhu, teď jsme se po vypluhování dostali místy na holý asfalt. To je na takovém kopci luxus,“ pochvaloval si.

Ilustrační foto.
Udeřily mrazy. Pár míst ještě v noclehárnách je

POSYP I PĚTKRÁT DENNĚ

Větší množství výjezdů na Vsetínsku oproti zbytku kraje vysvětlil vyšší polohou a vyšším spadem sněhu. „V okrese Vsetín musíme silnice častěji přesypat. Auta jezdí s inertním materiálem i pětkrát denně. V nižších polohách na Zlínsku a Kroměřížsku se třeba jezdí jen dvakrát za den, někdy nemusíme vůbec, když je cesta holá,“ vysvětlil Berecka.

Na všech sypačích je systém GPS, který hlídá spotřebu materiálu i počet najetých kilometrů. Z toho vychází statistiky, které pomáhají k vytvoření zimního plánu údržby. Ten podle důležitosti, frekventovanosti a dalších ukazatelů určuje, které silnice a kdy mají v úklidu „přednost“.

Na problém s příjezdem do Lačnova narazil starosta vesnice Oldřich Pechal, který v půlce měsíce vyhlásil v obci kalamitní stav. „Myslím, že by radní měli přehodnotit plán zimní údržby. Průjezd techniky jednou za dvanáct hodin je málo,“ nechal se slyšet.

Jedenačtyřicetiletá řidička z Karolinky přehlédla v neděli 20. ledna 2019 blížící se vlak a s vozem Hyundai vjela na železniční přejezd. Souprava auto tlačila několik metrů před sebou.
Řidička přehlédla vlak, souprava tlačila vůz několik metrů

Radek Berecka jeho požadavek, stejně jako další, zaznamenává a na ŘSZK se jimi budou po zimě zabývat. „Plány zimní údržby se každý rok mírně mění, ale finanční a technické kapacity nejsou neomezené. Nemůžeme dát všechny úseky v kategorii důležitosti na první pořadí. S daným počtem mechanismu by se údržba nestíhala,“ vysvětlil.

Změnou technologie z interního ošetření na solení by se údržba některých úseků zlevnila. Záleží ale na vlastnících pozemků a také na ochranářích. „Spousta území leží v CHKO, takže podléháme jejich schválení. Pokud to nepovolí, musíme chemický posyp vyloučit,“ uzavřel Berecka.