To je stanovisko ministerstva školství k události, který hýbe Valašským Meziříčím. Na jedné ze zdejších škol totiž mají být v září otevřeny dvě třídy prvňáčků. V jedné zasednou děti bílé, v druhé romské.

„Segregace ve školství nepřispívá k pozitivnímu rozvoji dětí. Evropa jde cestou přesně opačnou, tedy k společnému vzdělávání,“ řekla Deníku náměstkyně ministryně školství Klára Laurenčíková. Událost ji osobně velmi zasáhla a ráda by se do města vydala i s ministrem pro lidská práva a menšiny Michalem Kocábem.

„Dialog s většinovou veřejností je nezbytný. Politika měst by neměla přistupovat na tlak veřejnosti, která uvažuje v zažitých stereotypech,“ míní Laurenčíková. Přiznává ovšem, že její resort nemá žádné páky na změnu rozhodnutí radnice. Přesto ale se zastupiteli Valašského Meziříčí chce mluvit a pokusí se je přesvědčit o jiných způsobech řešení situace. „Nejúčinnější je spolupráce všech složek města, učitelů a neziskových organizací, které se danou problematikou zabývají,“ říká náměstkyně.

Je ale jasné, že město jedná pod tlakem rodičů. Ti se totiž obávají, že třídy, kde převažují romské děti, postupují dopředu pomaleji a není tam obvyklá konkurence. „Romství neznamená, že to dítě je dopředu diskvalifikované a potřebuje nějakou speciální vzdělávací nebo sociální pomoc. Pokud ale ano, musí nastoupit kvalitní podpůrný systém, speciální pedagogové, jejich asistenti, pracovníci odborů sociální péče. V tom případě společné třídy mohou fungovat velmi kvalitně a ve výuce netratí děti romské ani z většinové společnosti,“ uzavřela Laurenčíková.