„Sdílená kola šetří přírodu i čas a zároveň člověka donutí aspoň trochu se hýbat. Rozhodně jsem rád, že je ve Zlíně máme a budu je moci i nadále využívat,“ prozdaril Deníku Petr Konečný ze Zlína. Ocenil především to, že prvních patnáct minut výpůjčky je zdarma.

„Často jsem jezdil jen kousek, takže jsem měl půjčení kola zadarmo,“ dodal Konečný.

Jeho slova potvrzují i statistiky zveřejněné městem, podle nichž se bezmála 90 procent jízd uskutečnilo právě v limitu do patnácti minut. V nejvytíženějších dnech se čísla celkových denních výpůjček blížila k hranici 500 jízd.

Že je o službu ve městě zájem, ví i primátor Jiří Korec.

„Těší nás, že se sdílená kola ve Zlíně dobře ujala. Podpora alternativních způsobů dopravy je jednou z cest, jak nezhoršovat dopravní situaci ve městě,“ připomněl.

V následujících třech letech bude sdílená kola ve městě poskytovat stejně jako dosud společnost Nextbike. Aktuálně má ve Zlíně zhruba 120 klasických kol a dvacet elektrických kol na více než 70 stanicích.

Ilustrační foto
Změna jízdních řádů se blíží. Přibudou nové spoje, jiné se naopak zruší

Sdílená kola jsou i v Uherském Hradišti

Druhým a zároveň posledním městem Zlínského kraje, kde mohou lidé využívat k přesunu po městě sdílená kola, je Uherské Hradiště. Provozovatelem je tam od loňského dubna stejná společnost. Hradišťané i návštěvníci města mají k dispozici 75 kol na více než 40 stanicích. Stejně jako v krajském městě je prvních patnáct minut zdarma a za každou další půlhodinu zaplatí zájemci 24 korun.

Hotel Moskva mění název na Hotel Zlín
Hotel Moskva je minulostí. Na nový název si lidé ale zatím nezvykli

Radní byli proti

Pořízením sdílených kol a elektrokoloběžek se letos na jaře zabývali také v Kroměříži. Přibližně měsíc mohli zdejší obyvatelé hlasovat v anketě. Ačkoli se lidé vyjádřili pro zavedení obou služeb, radní byli nakonec proti.

"Proti bylo šest radních z devíti. Kola a koloběžky v Kroměříži v tuto chvíli nebudou. Je nutné toto rozhodnutí respektovat, i když většina z těch šesti radních nejezdí na kole a tuto službu snad ani nevyzkoušeli," řekl v dubnu místostarosta Vratislav Krejčíř. Věří však, že se Kroměřížané sdílených kol a koloběžek přece jen v budoucnu dočkají.

„Musíme ale podniknout další kroky ke zlepšení sítě cyklostezek po městě. Máme velké množství nespojených úseků, což snižuje komfort a bezpečnost cyklistů,“ uvedl místostarosta.

„Za mě je to cesta, jak pomoci dopravě i parkování ve městě,“ uzavřel Krejčíř.