Nejčastější příčinou srážek byl nevhodný nebo riskantní způsob jízdy. Bouralo se také kvůli rychlosti či nedání přednosti v jízdě.

Právě na bezohlednou jízdu si postěžovali i někteří oslovení motoristé. „Na to, jaký je dneska na cestách provoz, někteří šoféři jezdí jako blázni. Nechápu to. Většinou totiž stejně žádný čas nenaženou, jenom riskují a ohrožují i druhé,“ mínil například Tomáš Martínek ze Vsetína.

Policisté vyšetřovali vloni na Valašsku celkem 465 dopravních nehod. To je o sto třináct více než v roce předcházejícím, což představuje pětadvacetiprocentní nárůst.

Zajímavá je však ještě jiná skutečnost. Ve sto jednatřiceti případech účastník z místa nehody ujel a tím porušil zákon. „Za to hrozí řidiči zákaz řízení až na šest měsíců, pokuta až do pěti tisíc korun a sedm bodů,“ upozornil šéf dopravního inspektorátu vsetínské policie Lubomír Adámek.

I počet případů, kdy někdo z účastníků ujede, roste. Tím se navyšuje i celkový počet dopravních nehod oproti roku 2010, protože se tyto kolize dostanou do policejních evidencí. „Pokud by řidič neujel a účastníci by dopravní nehodu vyřídili mezi sebou na místě, policie by nemusela zasahovat,“ poznamenal Adámek.

Policejní statistiky mají každoročně i svou smutnou kapitolu. Vloni zemřelo na valašských silnicích deset lidí, to je o dva méně než v roce 2010. Třicet lidí se minulý rok zranilo těžce a dalších 210 lehce.

Policisté napočítali celkem šestatřicet nehod s chodci, dvanáct z nich se odehrálo na přechodech. Tři chodci vloni zemřeli a devět vyvázlo s těžkými zraněními.

V sedmdesáti třech případech byli aktéry havárií také cyklisté. Dva zaplatili životem. Podle Lubomíra Adámka si řidiči aut už začínají více uvědomovat svou zodpovědnost. Ale chodci a cyklisté jsou stále nepoučitelní. „Nerespektují zásady bezpečného pohybu na komunikacích. Neuvědomují si, že téměř každá nehoda, které se účastní, má závažné následky na jejich zdraví a životě. Polovina úmrtí a těžkých zranění je právě u chodců a cyklistů,“ zdůraznil Adámek.

Přetrvávajícím problémem je také alkohol, který se objevuje u stále většího počtu nehod. Jejich množství vzrostlo meziročně o čtyřicet procent na čtyřiasedmdesát případů. A začínají se více vyskytovat i drogy. „Zarážející je, že množství alkoholu v krvi u viníků nehod se zvyšuje, převažují hodnoty nad jedním promile a roste počet podnapilých řidiček,“ doplnil Adámek.

Statistiky policistů vypovídají také o dalších zajímavých skutečnostech. Například sedmdesát procent všech nehod způsobili řidiči špatným způsobem jízdy. „Ten je ovlivněn také rychlostí. I malá rychlost může být v konkrétním případě nepřiměřená a zaviní nehodu. I když nepřekročí maximální povolené hodnoty,“ poznamenal Adámek.

Celková škoda se vloni u kolizí vyšplhala na osmnáct milionů korun. Tři čtvrtiny nehod v regionu se staly v denní dobu, kdy je nejvyšší hustota provozu. „Co se týká dnů v týdnu, tak nejvíce se bouralo v pátek,“ doplnila ze statistik policejní mluvčí Lenka Javorková.