„V celé koncové dopravně jsou dohromady tři výhybky, počet vjezdů a odjezdů ze druhé koleje je přitom nyní minimální,“ upřesnil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Opravy v menším rozsahu ale z evropských peněz

Proč se celá stanice nezmodernizovala v rámci rekonstrukce najednou? Odpověď je jednoduchá – evropské dotace. Centrální komise ministerstva dopravy schválila rekonstrukci v menším rozsahu tak, aby stavba mohla proběhnout co nejdříve a byla spolufinancována z evropských dotací - Nástroje pro oživení a odolnost.

Za tři roky další opravy

Ke změně zabezpečení trati dojde pravděpodobně za tři roky. Na trase Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm bude instalován zabezpečovací systém ETCS Regional. Cílem je zvýšení bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy. Zřízeno bude i dálkově řízené zabezpečovací zařízení ve Stříteži nad Bečvou a Rožnově pod Radhoštěm.

Vlakové nádraží v Rožnově prošlo rekonstrukcí za 230 milionů
VIDEO: Vlakové nádraží v Rožnově prošlo rekonstrukcí za 230 milionů

„V současné době se zpracovává záměr projektu, po jeho schválení ministerstvem dopravy bude zřejmý termín realizace i náklady. Zatím předpokládáme, že by se úpravy měly provádět zhruba za tři roky,“ dodal Dušan Gavenda ze Správy železnic.

Město plánuje revitalizaci prostoru před nádražím.Město plánuje revitalizaci prostoru před nádražím.Zdroj: město Rožnov pod Radhoštěm

Podle mluvčího správy je stanice na přechod na dálkové ovládaní po stavební stránce připravená. Součástí zrekonstruovaného nádraží je nová technologická budova včetně místnosti pro nouzové ovládací pracoviště.

„Do nástupišť, kolejí ani výhybek už se při navazující investici nebude zasahovat, pouze se v případě výhybek ruční zamykání vymění za elektromotorické přestavníky ovládané dálkově,“ doplnil Gavenda.

Ilustrační foto.
V Meziříčí ukončili rozpočtové provizorium, chystají investice za 213 milionů

V těsné blízkosti opravené nádražní budovy stojí chátrající bufet, který není v majetku Správy železnic, ale soukromého vlastníka.

Autobusové nádraží zůstane ve stávajícím stavu

Vedlejší autobusové nádraží také volá po rekonstrukci. Podle vlastníka pozemků společnosti Z-Group je proběhlá oprava v letech 2015-2016 dostačující. Tehdy se dlouho plánovaná rekonstrukce hlavního silničního tahu I/35 v Rožnově pod Radhoštěm dotkla také autobusáku. Posunul se vjezd a výjezd z nádraží i jednotlivá nástupiště, demontovali se původní přístřešky a přibyly semafory pro chodce i auta u nádraží.

„Momentálně se výrazná rekonstrukce neplánuje. Cestujícím slouží opravená výpravní budova, která je společná pro vlakovou i autobusovou dopravu,“ sdělil Deníku Miroslav Slaný mluvčí Z-Group a.s. Společnost se letos chystá vyměnit osvětlení, kdy stávající nahradí moderní led lampy.

Město čeká s revitalizací na dotaci

Představitelé Rožnova v minulém roce představili veřejnosti záměr na revitalizaci prostoru před nádražím. Město chce vybudovat multifunkční místo, kde se lidé budou moci zastavit na cestě do města, posedět s kávou nebo počkat na autobusové či vlakové spoje. Součástí tohoto projektu je také podpora udržitelnosti, a proto město hodlá požádat o finanční podporu z dotačního programu IROP Zelená infrastruktura měst a obcí. Pozemek, který by měl projít proměnou v současné době není ve vlastnictví města, a právě jeho nákup je podmíněn získáním dotační podpory.

Ilustrační foto.
Tady je TOP 5 základek Valašska, kde žáci nejlépe zvládli přijímačky na střední

„Bude se zde nacházet mobiliář, občerstvení, přístřešek, prostor k dobíjení kol skrz solární panely, vodní prvek s aktivním pohybem vody a také prvky rekreační a mikrobody budou osazeny květinovými záhony. Na revitalizaci tohoto prostoru jsme v lednu 2024 podali žádost o dotaci, jejíž získání by mělo být potvrzeno během několika měsíců,“ uvedl starosta Rožnova Jan Kučera.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ledopády na Pulčinách

Zdroj: Iva Nedavašková