Josef Burianec z Horní Jasenky dvakrát reklamoval letní sandály, které si v červenci koupil v prodejně na Smetanově ulici. Jelikož ani pak nebyl s výrobkem spokojen, požadoval vrácení peněz. To ale prodejce odmítl s odůvodněním, že zákazníkovi vyšel vstříc více než je běžné. Josef Burianec tvrdí, že mu nejde o sto padesát korun, které dal za nekvalitní obuv, ale o princip. „Ne, každý z nás se dovede účinně bránit. I kdybych si koupil píšťalku za tři koruny, tak by měla pískat,“ vysvětluje svůj postoj.

Sandály, které se mu zalíbily, koupil v pátek dvacátého července v prodejně, umístěné v průchodu ke vsetínskému autobusovému nádraží. „Už v pondělí jsem reklamoval utrženou přezku. Tato vada byla prodejcem opravena,“ popisuje důchodce ze vsetínské Horní Jasenky. Po převzetí obuvi a po jejím důkladném prohlédnutí však prý objevil jiné nedostatky.

Ten samý den tedy uplatnil další reklamaci. „V pondělí, po měsíci jsem si sandály vyzvedl. Ale s jejich opravou jsem opět nebyl spokojen. Pravá bota vykazuje na vnitřní straně proděravění textilní látky, přezky byly sice zalepené, ale už se začínají rozlepovat. Levá bota má uvolněné švy, a ty se párají,“ ukazuje důchodce rozzlobeně sandály.

Majitel obchodu Hoang Tuan Anh na jeho přímý dotaz zareagoval podrážděně a naznačil, že zákazník vady zveličuje. „Z dobré vůle jsme boty dvakrát opravili a pořád si stěžuje. Dokonce na nás volal policii. Přezky si rozlepil sám,“ neuznal obchodník rázně další reklamaci. Následně se oba protagonisté začali přímo v obchodě dohadovat. Žádný z obou mužů nechtěl ze svého stanoviska ustoupit. Nakonec obchodníkovi povolily nervy úplně a boty letěly přes půl prodejny vzduchem. „Dál se s ním bavit nebudu, ať si třeba stěžuje na úřadech,“ zvolal hlasitě prodejce.

Jak má zákazník postupovat, pokud není s kvalitou výrobku spokojen a prodejce odmítá reklamaci uznat? Pomůže zákazníkovi například Česká obchodní inspekce (ČOI)? „V oblasti reklamačního řízení máme jen omezené pravomoci, spočívající v kontrole formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace,“ uvedl Zdeněk Krul z ČOI ve Zlíně. „Právo nařídit prodávajícímu způsob vyřízení reklamace přísluší pouze soudu. Přesto zákazník není bez šance, prodávající musí totiž dodržet zákonem daná pravidla,“ dodal.