RegioJet navrhl ministerstvu dopravy, že převezme státem objednávané vlaky mezi Prahou a Slovenskem jedoucí přes Ostravu a také přes Vsetín. Navíc bez potřeby státních dotací.

V současné době mají na tyto trasy smlouvu České dráhy. Ministerstvo se bude nabídkou soukromého dopravce zabývat.

Vedení RegioJetu nechce prozatím svůj záměr detailně rozvádět do doby, než se k němu ministerstvo dopravy vyjádří. „Chceme dát ministerstvu dopravy čas na kvalifikované posouzení nabídky," řekl Aleš Ondrůj, mluvčí holdingu Student Agency, pod který RegioJet spadá. Podle něj by však stát ušetřil ročně stovky milionů, jimiž dneska dotuje ztrátové vlaky ČD.

RegioJet před časem rozšířil flotilu svých vozů téměř na stovku a je připraven se o provoz na uvedených linkách postarat. Láká také na nadstandardní služby. „Včetně internetu zdarma, garance místa v ceně jízdenky, občerstvení zdarma, čistoty a ochotného palubního personálu, možnost sledování filmů či poslechu hudby ze zábavního portálu," vyjmenoval Ondrůj s tím, že RegioJet je připraven toto zajistit v co nejkratším časovém horizontu.

Zájem mají o tahy na Slovensko

Ministerstvo dopravy ústy svého mluvčího Martina Nováka potvrdilo, že nabídku od společnosti Regiojet dostalo. Týká se převzetí linky Ex 1 a částečné převzetí linky Ex 2. „Tedy vlaků vyšší kvality jedoucí z Prahy na Ostravsko a dále na Slovensko, přičemž jedna větev by byla přes Ostravu, druhá přes Vsetín," upřesnil Martin Novák.

Pracovníci ministerstva musí podle něj návrh nejprve řádně prostudovat, než bude možné oficiálně se k nabídce vyjádřit. „Z tohoto důvodu také nelze předjímat jakékoliv termíny," zdůraznil Novák.

Připomněl také, že dosavadní smlouva o veřejných službách je uzavřena kompletně na dálkovou osobní železniční dopravu, tedy včetně linek Ex1 a Ex2. Kompenzace na zmíněné trasy přijde přibližně na 300 milionů korun. „To však neznamená, že by stát takovou částku automaticky ušetřil, pokud by zde dopravce jezdil bez dotací," upozornil Martin Novák.

V položce jsou podle něj zahrnuty variabilní i fixní náklady. Neméně důležité jsou také úmluvy o vzájemném vyrovnávání vozů v mezinárodní dopravě, tedy uznávání si nákladů na pronájem vozů mezi zahraničními dopravci a podobně.

Provoz linek Ex1 a Ex2 mají v současné době pod palcem České dráhy. „Nabídku RegioJetu neznáme, nemůžeme posoudit, jak je reálná," reagoval mluvčí Českých drah Radek Joklík.

ČD mají smlouvu do roku 2019

Podle něj však při zachování cen jízdného, kapacity vlaků a objemu dopravy není možné tyto spoje provozovat na komerční riziko. České dráhy provozují uvedené spoje na základě dlouhodobé smlouvy s ministerstvem dopravy, která platí až do roku 2019.

„Národní dopravce je tu od toho, aby na základě objednávky státu a krajů zajistil dopravní obslužnost dostupnou všem lidem včetně denní dopravy do škol a zaměstnání, a to včetně přípojů regionálních osobních vlaků na páteřní železniční síť," zdůraznil Joklík.

Připomněl, že například v úseku PrahaKolín ani jeden z fungujících soukromých dopravců nezastavuje.

Nicméně ministerstvo dopravy objednává dopravní obslužnost pro všechny obyvatele republiky a je jeho výhradním rozhodnutím, jakou dopravu si objednává včetně politiky zastavování, rozsahu poskytovaných služeb a vybavení vlakových souprav.

Podle Radka Joklíka z Českých drah je také nabídka RegioJetu provozovat tratě bez potřeby státních dotací jen částečně pravdivá.

„Ze státního rozpočtu bude totiž inkasovat peníze na pokrytí takzvaného tarifního závazku. Tedy doplatek mezi státem garantovanými slevami a jeho jízdným, což může představovat částku v řádu desítek milionů korun," upozornil Joklík.

Tyto peníze podle něj dostává dopravce i v případě již dnes provozovaných vlaků a autobusů.