Předpokládá to dohoda o spolupráci s odbornou firmou z Ostravy, jejíž platnost radní včera prodloužili do konce května příštího roku. Jak uvedl mluvčí meziříčské radnice Josef Beneš, systém, uvedený do provozu loni v létě v obou zmíněných městech a v Brně, je založen na jednoduchém principu:

Neslyšící klient se posadí před webovou kameru a ve znakové řeči sdělí svůj požadavek vůči úřadu nebo jiné instituci. Obraz putuje po internetu k tlumočníkovi v Ostravě, který zprostředkuje komunikaci mezi oběma stranami.

„Mezitím jsme tuto činnost modernizovali. Webovou kameru nahradil videotelefon,“ řekl vedoucí oddělení vnitřního informačního systému městského úřadu Tomáš Plšek. Dosud žádný klient této služby ale nevyužil. „Zdejší sluchově postižení jsou zvyklí obracet se na místní tlumočníky do znakové řeči,“ vysvětlila místostarostka Dagmar Lacinová.

Město podle ní přesto nehodlá on-line centrum rušit. „Může ho být kdykoli zapotřebí. Kromě toho z jeho provozu nevyplývají městu žádné finanční závazky,“ dodala místostarostka. Centrum znakové řeči není jedinou službou určenou vcelku početné skupině sluchově postižených ve Valašském Meziříčí.

Před necelými pěti lety tady zahájil činnost komunikační systém, v jehož rámci si neslyšící mohou přivolat pomoc v nouzi prostřednictvím textové zprávy na svém mobilním telefonu. Své zprávy posílají na služebnu městské policii, která učiní další kroky. Tato služba bývá využita v průměru jednou za čtvrt roku.