V Rožnově pod Radhoštěm začali první stacionární radar využívat teprve v srpnu 2019 a zpočátku se nesetkal s velkým pochopením. Hned dva měsíce po uvedení do provozu přístroj poškodili vandalové.

„Pachatelé byli dopadeni a zaplatili významné částky, nicméně zařízení po dobu dvou měsíců nemohlo řádně plnit svůj úkol,“ připomněl šéf finančního odboru rožnovské radnice Martin Hrnčárek. I tak radnice od nezodpovědných řidičů vyinkasovala v roce 2019 zhruba 3,5 milionu korun. Po odečtení nezbytných nákladů to představovalo zisk 1,9 milionu.

RADARY ZACHYTILY 3,2 MILIONU PRŮJEZDŮ

V uplynulém roce radarové měření v Rožnově zintenzivnilo. Jsou zde tři stacionární radarová místa v ulicích Meziříčská, Ostravská a místní části Kramolišov, v nichž se střídají dvě kamery. Za celý rok 2020 projelo kolem měřících míst v obou směrech 3,2 milionu vozů. Rekordním měsícem byl srpen, kdy jich bylo více než 400 tisíc.

Na celkové uvedené množství průjezdů připadá 19 185 zjištěných překročení nejvyšší povolené rychlosti. Řidiči, kteří se přestupků dopustili, zaplatili na pokutách více než 11,5 milionu korun. Pro městskou pokladnu to po odečtení nákladů znamenalo čistý příjem asi 7,5 milionu.

STAROSTA: UBYLO DOPRAVNÍCH NEHOD

Letos zřejmě ve městě pod Radhoštěm kontrol ještě přibude.

„V rozpočtu máme prostředky na další dvě zařízení, kde už se i vyřizuje stavební povolení, a také na třetí kameru,“ prozradil Martin Hrnčárek. Úřad odhaduje, že letošní výnos z pokut by mohl dosáhnout osmnácti milionů korun.

Podle starosty Rožnova Radima Holiše (ANO) však nad finančním efektem převažuje efekt bezpečnostní.

„Bráním se slovům výnos či zisk. Nejdůležitější je zpomalení jízdy. Na měřených úsecích opravdu nejsou nehody, které tam dříve byly,“ řekl na posledním zasedání zastupitelstva Holiš.

Opoziční zastupitelé žádali vedení města, aby peníze získané na pokutách, radnice investovala zpět do bezpečnosti Rožnovanů.

„Radary jsme primárně pořídili proto, abychom ulehčili bezpečnosti. Samozřejmě hříšníci jsou a budou, byť více než devatenáct tisíc za jediný rok mne nemile překvapilo. Myslím, že výnosy by měly být určené účelově na věci, která mají vztah k bezpečnosti,“ řekl například Radúz Mácha (Nezávislí a Soukromníci).

Podle šéfa finančního odboru radnice Martina Hrnčárka ale radnice na bezpečnost v žádném případě nezapomíná. V rozpočtu na letošní rok našel investice v souhrnné výši 40 milionů korun, které přinesou vyšší bezpečnost. Mimo jiné se jedná o veřejné osvětlení, semafory či kruhový objezd. „Je tam také devatenáct milionů na chodníky,“ upozornil Hrnčárek.

ŠÉF POLICIE: RADARY PLNÍ OČEKÁVÁNÍ

Podle ředitele rožnovské městské policie Aleše Pilaře plní radary očekávání.

„Jsou naplňována sice pozvolna, ale jsou. Snižuje se počet přestupců, snižuje se počet případů porušování rychlosti i nebezpečné jízdy,“ shrnul Pilař.

V MEZIŘÍČÍ KLESLA RYCHLOST, POČET HŘÍŠNÍKŮ NE

Strážnici ve Valašském Meziříčí zaznamenali vloni stacionárními radary každý týden v průměru 560 řidičů, kteří nerespektovali nejvyšší povolenou rychlost 50 km/h v obci. Od roku 2016 však zároveň výrazně poklesla rychlost, kterou se dříve někteří motoristé měřenými úseky proháněli.

Přestupkový odbor radnice vloni řešil 29 371 oznámení týkajících se řidičů, kteří nerespektovali nejvyšší povolenou rychlost. Oproti roku 2019 je to mírný nárůst o 300 oznámení.

„Provozovateli vozidla, ale také řidiči lze ve správním řízení uložit pokutu až deset tisíc korun. Řidiči navíc hrozí zapsání až pěti trestných bodů a roční zákaz řízení,“ upozornila vedoucí odboru Eva Kamasová.

V MEZIŘÍČÍ VYBRALI NA POKUTÁCH 16 MILIONŮ

Na pokutách vybrala vloni meziříčská radnice více než 16 milionů korun.

„Tyto peníze každoročně zpětně investujeme do zajištění větší bezpečnosti dopravy ve městě,“ ujistil starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek.

Finance jdou na opravy, údržbu a očistu místních silnic, na stavbu nových a opravy stávajících chodníků, cyklochodníků či parkovišť a zajištění provozu MHD.

„Jen v loňském roce jsme na těchto položkách zaplatili z rozpočtu částku přesahující 64 milionů korun,“ vypočítal starosta Stržínek. Podle Stržínka se v měřených úsecích doprava výrazně zklidnila. Počet přestupků se tady oproti období před spuštěním ostrého měření snížil až o 85 procent.

NEJRYCHLEJI SE JEZDÍ ROŽNOVSKOU ULICÍ

Téměř tři čtvrtiny všech přestupků za loňský rok připadají na Rožnovskou ulici. Obecně však na na měřených úsecích takřka vymizely extrémně vysoké rychlosti, kdy se nezodpovědní řidiči proháněli naším městem i rychlostí přesahující 100 kilometrů v hodině.

„Přesto se stále najdou jednotky, zejména motocyklistů, kteří si zřejmě potřebují ve městě něco dokázat,“ zhodnotil aktuální situaci Jan Camfrla, ředitel městské policie. Drtivá většina provinilců však jede ve městě rychlostí do 65 km/h.

DVACET PĚT TISÍC AUT DENNĚ

Valašské Meziříčí je dopravním uzlem, kterým denně projede zhruba 25 tisíc vozů. Pro zavedení stacionárních radarů, jako formy dohledu nad dodržováním zákona o silničním provozu, se radnice rozhodla už v roce 2016 jako první v okrese Vsetín.

Měřící stanoviště jsou umístěna v ulicích Vsetínská, Šafaříkova, Rožnovská, M. Alše, Žerotínova a v místních částech Hrachovec a Podlesí. Radnice využívá k měření dvojici speciálních přístrojů.