Situaci by mohlo vyřešit dokončení rychlostní silnice R49 na Slovensko a s ní souvisejí přivaděč I/57 od Vsetína, který by odklonil dopravu z dotčených vesnic.

Prozatím však obě stavby místní vyhlížejí marně. „Jakoukoliv modernizaci bych uvítala. Denně tady jezdí množství aut. V pondělky, pátky a někdy i o víkendu téměř není možné přejít silnici," vylíčila situaci, která se táhne už roky, Ludmila Brousilová z Horní Lidče.

Jestli je vůbec reálné, že se stavby někdy podaří dokončit, si netroufá odhadovat. „Nevím, jestli je to možné. Táhne se to už strašně dlouho. Lidi už to i pomalu přestává zajímat," pokrčila rameny Ludmila Brousilová.

Koho to však zajímá stále, jsou starostové dopravou zahlcených obcí. „Kdyby se už teď stavělo, tak je stejně pozdě," potvrdil předseda Sdružení obcí Hornolidečska Josef Daněk, který je zároveň starostou Valašské Polanky.

Ochránci přírody upřednostňují spíše obchvaty obcí

Připomněl, že naposledy se o sedmadvacetikilometrovém úseku silnice R49 od Lípy přes Lačnov, Pozděchov a Horní Lideč až po státní hranici se Slovenskem mluvilo v listopadu loňského roku.

Tehdy ministerstvo životního prostředí posuzovalo hned sedm variant možného vedení silnice, které předložilo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

„To neprošlo a ředitelství silnic se s tím nyní musí vypořádat, dokumentaci přepracovat," přiblížil Josef Daněk. Ministerstvo mimo jiné upozornilo na ohrožení vodních zdrojů pro obyvatelstvo a obrovské přebytky zeminy. ŘSD musí také připravit šetrnější varianty, které počítají s výstavbou dlouhých tunelů.

Listopadový neúspěch variant řešení, na jejichž zkoumání ministerstvo „spotřebovalo" sedm let, přivítali zejména ochránci přírody a občanská sdružení.

„Je to výborná zpráva pro tisíce místních obyvatel a valašskou přírodu. Pokud politici chtějí zlepšovat kvalitu života v regionu, měli by se soustředit na to, co je skutečně potřeba, například na dostavbu obchvatů obcí, které jsou nadměrným hlukem postiženy," řekl například Miroslav Kutal z Hnutí Duha.

Zamítavé stanovisko však přivítali také v Lačnově. I když modernizaci dopravní sítě nechce starostka Marie Vlčková v žádném případě bránit.

„Jsme ale koncová neprůjezdná obec. Silnice R49 nám úplně změní život v obci a charakter okolní krajiny," uvedla Marie Vlčková.

Podle jejích slov je třeba vybudovat silnici tak, aby místní obyvatele a přírodu zasáhla co nejméně. Například právě s využitím tunelů, byť je to nákladnější.

„Pokud povede normálně, bude to pro nás znamenat rozdělení lesů, honitby. V případě variant takzvaných zářezů přijdeme o Vařákovy paseky," naznačila možná úskalí Marie Vlčková. Navíc doplnila, že silnice R49 ztrácí pro celé Hornolidečsko smysl, pokud současně nebude vybudován i zmiňovaný přivaděč I/57 od Vsetína.

Ředitelství silnic a dálnic zatím ve stavbě silnice R49 ke státní hranici pokračovat nebude. „Určitě to nebude v tomto roce," potvrdila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. V dlouhodobých plánech se mluví až o roku 2022. Nicméně chce ředitelství letos obnovit práci na jiném úseku R49 mezi Hulínem a Fryštákem. „Definitivně to bude možné potvrdit až koncem tohoto měsíce," sdělila Nina Ledvinová.