„Ve všech třech případech jsou to frekventované komunikace a my věříme, že radary znatelně zvýší bezpečnost provozu,“ řekl o vybraných lokalitách starosta Rožnova Radim Holiš.

Ukázalo se, že radar je zjevně některým lidem trnem v oku, ještě na konci roku 2019 jej totiž poškodili vandalové. Do té doby však stihl zaznamenat 6 800 dopravních přestupků. Poškození přístroje načas samozřejmě znamenalo výpadek měření, město ale sjednalo nápravu. Nyní pořídilo druhý rezervní radar za 900 tisíc korun.

Kromě toho mají strážníci rožnovské městské policie k dispozici i ruční radar, který mohou použít k měření na jakémkoliv místě. Že má měření smysl, dokazují čerstvé případy překročení povolené padesátikilometrové rychlosti z poslední doby. Například rekordman z počátku května, který se v osobním voze prohnal městem rychlostí 145 kilometrů v hodině, zhruba o týden později autobus jedoucí rychlostí 81 kilometrů v hodině, nebo poslední dva případy z uplynulého pátku – dvojice motorkářů jedoucích rychlostí 133, resp. 136 kilometrů v hodině.

V Meziříčí měří už na sedmi místech

S povolenou padesátkou mívají často velký problém také řidiči ve Valašském Meziříčí. Tamní radnice proto v uplynulých dnech rozšířila počet měřících bodů stacionárních radarů ve městě už na sedm. K již fungujícím v místních částech Podlesí a Hrachovec a v ulicích Vsetínská a Šafaříkova přibyly nově ulice M. Alše, Rožnovská a Žerotínova.

Podle starosty Meziříčí Roberta Stržínka je cílem zklidnit dopravu. „Věříme, že v ulicích Rožnovská a Žerotínova přispějí k větší bezpečnosti lidí na přechodech, v jejichž blízkosti jsou umístěny,“ uvedl Stržínek.

Na ulici Mikoláše Alše zatím chybí chodník, jehož výstavbu radnice postupně připravuje. „Proto chceme ochránit zejména chodce jdoucí podél silnice například ke svým garážím, ale také cyklisty,“ zdůvodnil instalaci nových bodů starosta. Radnice za jejich vybudování zaplatila necelých 800 tisíc korun.

Valašské Meziříčí je dopravní křižovatkou a podle městských strážníků řidiči ve městě pravidelně nedodržují povolenou padesátku. „Přesvědčujeme se o tom dnes a denně,“ potvrdil ředitel městské policie Jan Camfrla.

Někteří to "metali" i stovkou

Strážníci používají dvě měřící zařízení. „Střídáme je mezi stanovišti, s jejichž rozmístěním jsou řidiči dobře obeznámeni. Přesto nejvyšší povolenou rychlost v obci pravidelně překračují,“ poznamenal Camrfla.

Jen v loňském roce se podle jeho slov v průměru jednalo o 550 řidičů týdně, přičemž mezi nimi byli i tací, kteří ve městě jeli téměř 100 kilometrovou rychlostí.

Valašské Meziříčí bylo prvním městem v bývalém okrese Vsetín, které v roce 2016 s měřením pomocí stacionárních radarů začalo. Přestupků v dopravě díky tomu sice výrazně ubylo, hříšníků je ale stále dost na to, aby vybrané pokuty zajímavě přilepšily městskému rozpočtu. Třeba vloni téměř sedmnáct milionů, letos už další miliony také přibyly. Radnice získané peníze využívá k dotování městské hromadné dopravy.

Města na Valašsku (kromě Rožnova a Valašského Meziříčí už od roku 2018 měří na několika místech také ve Vsetíně) jsou ale ve Zlínském kraji jakousi výjimkou. Žádné stacionární radary například nejsou například ve Vizovicích, Valašských Kloboukách či Kroměříži. Jiná je situace v krajském městě Zlíně, kde se měří rychlost například na třídě Tomáše Bati či Jižních Svazích.