Ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) přichází ale i dobrá zpráva. Organizace plánuje na osmi přejezdech v našem kraji zvýšit úroveň jejich bezpečnosti. Navíc na trati Otrokovice– Vizovice počítají v průběhu roku 2019 se zahájením elektrizace a modernizace včetně zabezpečovacího zařízení.

Letošní statistiky v našem kraji jsou podle Drážní inspekce alarmující. Oproti loňskému roku ve stejném období zaznamenaly nárůst o 53 procent. „V období od 
1. ledna do 20. července se v minulém roce událo celkem 7 střetnutí na železničních přejezdech ve Zlínském kraji, přičemž při těchto nehodách nikdo nezemřel.

„V letošním roce již evidujeme ve stejném období 11 střetnutí, což je o 53 procent více než v roce minulém," vyčíslil za Drážní inspekci mluvčí Martin Drápal.

Doplnil, že současně se s nárůstem počtu střetnutí navýšil i počet usmrcených. „Na přejezdech ve Zlínském kraji zemřeli dva lidé. Pokles evidujeme pouze u zraněných," připomněl mluvčí.

Podle něj mezi nejnebezpečnější přejezdy ve Zlínském kraji stále patří ten v Želechovicích. „Jednoznačně přejezdem s největším počtem nehod je přejezd s identifikačním číslem 
P 8251, který je v Želechovicích nad Dřevnicí. Na tomto přejezdu se od roku 2008 událo sedm střetnutí, nicméně ani v jednom případě nedošlo k úmrtí.

Tento přejezd je zabezpečen pouze výstražnými kříži," popsal nechvalně proslulý přejezd Martin Drápal. Podle něj také nejčastěji dochází ke střetnutím v okolí samotného Zlína na trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi. Jen v letošním roce se na této trati udála čtyři střetnutí, přičemž dvě byla v okolí Želechovic a dvě ve Zlíně.

Právě na těchto přejezdech by měli řidiči dbát zvýšené opatrnosti, čemuž tak v mnoha případech není. „Nerespektují výstražná znamení, nedodržují předepsanou rychlost jak na přejezdu, tak také před ním," upozornila krajská policejní mluvčí Lenka Javorková.

Proto se podle ní v letošním roce krajští dopravní a pořádkoví policisté zaměří na tuto problematiku, mimo jiné budou provádět častější kontroly.

„Pořádáme kontroly, jestli řidiči dodržují bezpečnost provozu na přejezdech," naznačila Lenka Javorková. K bezpečnosti těchto přejezdů v našem kraji však zcela jistě přispěje i lepší zabezpečení.

„SŽDC na základě výsledků studie zahájila přípravu 24 prioritních staveb pro zvýšení úrovně bezpečnosti na železničních přejezdech. Celkové náklady na úpravy se odhadují na 1,872 miliardy korun. Každou akci musí schválit centrální komise ministerstva dopravy.

Nejde tedy o konečný seznam, mohu jen upřesnit, že v případě uvedených 24 staveb se jedná i o 8 přejezdů ve Zlínském kraji, například na trati Otrokovice– Napajedla, v Tlumačově či v Nedakonicích," prozradila tisková mluvčí SŽDC Lenka Šubová.

Podle ní trať mezi Otrokovicemi a Vizovicemi se v roce 2019 dočká elektrizace a modernizace včetně zabezpečovacího zařízení.