Kromě navýšení mýtného však od ledna 2012 hrozí také zdražení dálničních známek. „Zdražení dálničních známek je zatím v rovině úvahy, podle zákona to může být až 1500 korun,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

V rozhovoru pro Hospodářské noviny ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) řekl, že dálničními známkami chce posílit rozpočet poté, co se mu nepodařilo přesvědčit ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09) o tom, že je na dopravu třeba vyšší rozpočet, a to o 14 miliard než v letošním roce.

„Zdraží i dálniční známky, ale ještě analyzujeme, zda o 100, 200 nebo 300 korun,“ řekl pro HN Dobeš. Jeho úředníci evidentně počítají se zdražením na horní hranici. „Předpokládáme, že zdražení dálničních známek nám přinese 700 milionů korun navíc,“ řekl náměstek ministra Lukáš Hampl. Tento plán v praxi znamená, že každý řidič od ledna za dálniční známku utratí zhruba o 300 korun víc.

Zdražení mýtného a případné zdražení dálničních známek se výrazně dotknou dopravců ve Zlínském kraji. U některých firem to může být otázka dokonce likvidační.

„Už teď jsme na hranici bytí a nebytí. Zdražování mýtného je pro nás velký problém, protože dálnicím se nevyhnete a zákazníci víc platit nechtějí. Všechno to tedy půjde na naše náklady. Jediným řešením by bylo nakoupení ekologických vozidel, která mají nižší sazbu, ale situaci vidím velmi černě,“ přiblížil vedoucí dopravy firmy CCB Logistic z Valašského Meziřičí na Vsetínsku Milan Gerla.

Na zdražení mýtného budou muset autodopravci reagovat zvýšením cen. „Budeme muset, protože žádný prostor na šetření není. Pokud zákazníci ale nebudou chtít platit, asi nám nezbude nic jiného než vozidla rozprodat,“ uvedl obchodně-dopravní náměstek generálního ředitele ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus. Ten také dodal, že vzhledem ke stavu silnic je ze zvyšování cen rozhořčený každý autodopravce.

Dopravci tehdy kývli na zvýšení mýtného výměnou za změny v zákonech a zlepšení mýtného systému. „Už je například možné sledovat doplatky přes internet,“ dodává mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Zvyšování mýtného se však nebude týkat autobusové dopravy. „Ta nebude ve stejné cenové tabulce a autobusy zaplatí jednu třetinu ceny co kamiony. Prakticky tak místo 700 korun z Prahy do Brna zaplatí 200 korun,“ přiblížil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

To uvítal i ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. „V nákladech se nám samozřejmě trochu uleví, ale na druhou stranu se zase zvyšuje nafta. Jízdenky tedy zlevňovat nebudeme, ale připravujeme komerční slevy, například věrnostní systém,“ řekl.

Mýtnému se rozhodl zcela vyhnout majitel firmy Fofr Trans z Kroměříže Martin Zahradník. „Už při vzniku firmy jsem přemýšlel, jak se těmto problémům vyhnout, a tak jsem nakoupil auta pod tři tuny. Mám sice menší zakázky, na které mám stejné výdaje jako větší autodopravci, ale mýtné neplatím,“ sdělil.

KLÁRA ELŠÍKOVÁ