V některých firmách platí pro zaměstnance takzvaný „dress code“, což je nařízení, jak se mají oblékat. „Vyžaduji po zaměstnancích, aby byli vkusně oblečeni adekvátně naší profesi,“ uvedl majitel zlínské auditorské společnosti Alois Berka. Dámy musejí být v sukni nebo v kalhotových kostýmcích, pánové v obleku, to znamená kalhoty, sako, košile a vázanka. „Platí to pro jakékoliv roční období. I když v letních vedrech to pro muže nebývá příjemné,“ připustil. V některých společnostech, kde jsou lidé nuceni nosit klasický styl oděvů, zavedlo vedení tak zvané neformální dny, kdy si mohou všichni od striktních nařízení odpočinout.
„U nás to bohužel není možné, protože jsme stále ve styku s klienty. Kdybychom seděli v kanceláři u papírování, tak bych to uvítal,“ tvrdil Berka.
Hranice mezi přípustným a nevhodným se obecně ve světě stírá. Pryč jsou doby, kdy se do divadel nesmělo v džínovém oděvu. Manažeři tedy stojí před otázkou, zda je neškrtnout z černé listiny. „Džíny jedině neošoupané a s dobře padnoucím sakem, košilí a vázankou. Ale považuji to za opravdu krajní řešení, které bych nerad běžně viděl,“ podotknul Berka.
V některých profesích si mohou ležérní styl dovolit i při jednání s klientem. „Výhrady proti džínám nemám. Musejí ale dobře vypadat a sedět, je důležité i vhodně zvolit vršek – sako nebo košili,“ zdůraznila manažerka kroměřížské realitní kanceláře Veřejná dražební Emília Machová. Stejně tak netrvá na nošení kravaty. „Někomu to nemusí být příjemné. Určitě by měl obchodník s nemovitostmi dobře vypadat, ale stejně důležité je, aby se dobře cítil. Když bude nejistý nebo špatně naladěný, odradí tím zákazníky,“ mínila.
Nejvíce formální styl mají bankovní úředníci. „Oblékáme se velmi decentně. Musíme působit důvěryhodně na zákazníky, kteří nám svěřují své úspory. V riflích by si tu nikdo přijít nedovolil,“ potvrdila bankovní poradkyně zlínské pobočky Komerční banky, jež si nepřála být jmenována.
I v hotelnictví je oděv důležitým prvkem image. Stále více českých hotelů se inspiruje v zahraničí, kde jsou zaměstnanci od poslíčka přes uklízečky, obsluhu, kuchaře po recepční oblečeni v uniformách s logem hotelu. „Tento trend se nám líbí. Působí profesionálně a host si nemůže zaměstnance s nikým splést,“ konstatovala provozní uherskohradišťského hotelu Slunce Vendula Zajícová. Mají rozjednanou spolupráci s německou firmou, která se výrobou tohoto oblečení zabývá. „Chceme uniformy v jednotném moderním stylu, který ale bude zároveň ladit s interiérem hotelu,“ plánovala Zajícová. Prozatím nosí pracovníci Slunce klasickou černobílou kombinaci – černé kalhoty, zástěru, muži kravatu a bílou košili. „Uvažujeme o pestřejších barvách a vestičkách,“ dodala Zajícová.