Starostové nesouhlasí s posunutím začátku stavby pětikilometrového úseku rychlostní silnice z Lešné do Palačova na rok 2018. Chtějí, aby ji Ředitelství silnic a dálnic zahájilo nejméně o tři roky dříve. Přitom ani rok 2018 není jistý. Počítala s ním takzvaná Superstrategie, kterou ministerští úředníci kvůli chybějícím penězům nedokončili.

Stavba měla původně začít letos na podzim. Za čtyři a půl roku měla po čtyřproudé silnici projet první auta. Palačovská spojka propojí Valašsko s dálnicí. Zároveň zbaví obyvatele měst a obcí, kterými procházejí silnice z Valašského Meziříčí do Nového Jičína, respektive Hranic, každodenních průjezdů tisíců kamionů.

„Situace je neúnosná. Rušná doprava ohrožuje děti, které chodí podél hlavní cesty do školy. Znečišťuje naše životní prostředí hlukem, výfukovými plyny a prachem. Kamiony projíždějí centrem vesnice od dvou hodin v noci,“ poukazuje starostka Hodslavic Pavla Adamcová. Výzvu za urychlení stavby tam během týdne podepsala stovka lidí.

Palačovská spojka má přijít na více než čtyři miliardy korun. Pro poloprázdnou státní pokladnu je příliš drahá. „Posuzujeme stavební náklady a hledáme úsporná technická řešení významných dopravních staveb v celé republice,“ potvrzuje první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

U Palačovské spojky ministerstvo uvažuje o úspornějším řešení mimoúrovňové křižovatky. Další peníze by ušetřilo tím, že rychlostní silnici v okolí vesnice Dub nerozšíří ze dvou na čtyři pruhy a že u obce Poruba nepostaví středisko údržby silnic za čtvrt miliardy korun.

„Rychlostní silnice bude důležitou součástí dopravní sítě našeho regionu. Její stavba musí co nejdříve pokračovat a nezastavit se na kruhové křižovatce u Lešné, jak je tomu nyní,“ říká valašskomeziříčský starosta Jiří Částečka.

Ne každý ale s urychlením stavby Palačovské spojky souhlasí. „Nejprve je nutné vybudovat obchvat. Spojka přivede do našeho města další tisíce aut. Už teď jeho centrem projede denně dvacet až třicet tisíc vozidel,“ varuje obyvatel Valašského Meziříčí Vlastimil Zábranský.

Podle Částečky by změna pořadí celý záměr zbrzdila. „Jsem pro brzké zahájení obou staveb. Obchvat ale není projekčně připravený, zatímco na Palačovskou spojku úřad vydal územní rozhodnutí,“ připomíná starosta.

Nespokojenost řidičů a obyvatel průjezdních obcí s neustálým oddalováním důležitých dopravních staveb se stupňuje. Valašskomeziříčská radnice se přesto brání nátlakovým akcím vůči ministerstvu dopravy.

„Jakékoli akce občanské neposlušnosti považujeme za krajní možnost a nebudeme k nim nikoho vyzývat. Při jednáních s ministerstvem i Ředitelstvím silnic a dálnic používáme logické a věcné argumenty, a při tom zůstaneme,“ dodává Částečka.