O úplném zavření hospody ale ani na okamžik neuvažoval. Onou „jarní cestou“ má na mysli výdejní okno, přes které podle platných nařízení, lze jídla vydávat i nadále. Nejdéle do 20 hodin večer.

Zdeněk Šťastný je plánuje výdejní okénko U Berty otevřít hned ve středu. Hosty restaurace, kteří k němu pravidelně chodí například na obědové menu, už o tom informoval.

„Máme výhodu, že parkoviště máme hned u okna,“ říká Šťastný. Oběd s sebou si tak mohou lidé nakoupit takřka přímo z auta.

Restaurace mají zůstat uzavřené do 3. listopadu. Provozní vsetínské hospůdky U Berty je však v tomto ohledu skeptický.

„Nevěřím, že to k uvedenému datu skončí,“ říká Zdeněk Šťastný a připomíná, že týden po stanoveném termínu přijde svátek svatého Martina tradičně spojený se svatomartinskou husou a otevíráním martinských vín.

„Lidé se na to těší. Ale i proto předpokládám, že vláda už vyhlášené uzavření restaurací posune i přes tento termín,“ míní Zdeněk Šťastný.

ZAVŘENÉ ŠKOLY SVÁDÍ K ZÁŠKOLÁCTVÍ

Nová vládní opatření se dotýkají také školství. Ještě na konci minulého týdne to vypadalo, že základní školy na rozdíl od středních a vysokých odolají uzavření a v určitém omezeném režimu budou fungovat dál. Nelepšící se epidemiologická situace a stále rostoucí počet potvrzených případů onemocnění Covid-19 ale vedly k „utažení šroubů“.

Od středy se tedy i žáci základní škol začínají učit doma na dálku. Pracovníci ve školství protiepidemická opatření chápou. Mají však své výhrady. „Nechápu jejich živelnost, překotnost,“ říká ředitel Základní školy Vsetín – Luh Petr Kořenek.

Podle jeho slov se o nynější situaci ví delší dobu a její vývoj byl předvídatelný.

„Zde ovšem musím pochválit po dlouhé době ministerstvo školství, že vydalo alespoň jednotný metodický návod. Ne, že bychom si neporadili, ale je žádoucí, aby postup v rámci republiky byl alespoň částečně jednotný,“ míní Kořenek.

Na škole ve vsetínské městské části Luh podle něj přechod na distanční výuku nebude problém. Žáci se velmi dobře zapojovali už na počátku tohoto týdne, kdy začala fungovat výuka na dálku pro část dětí na druhých stupních.

Podle Kořenka se však najdou žáci, kteří při vzdálené výuce přestávají se školou komunikovat. Z tohoto pohledu považuje opatření typu přerušení výuky za nešťastné.

„Velké úskalí je motivace nebo jiný způsob, jak přimět k výuce i žáky, kteří inklinují k záškoláctví. Z tohoto pohledu nahrává tato situace záškoláctví obecně, což je v rozporu s našimi minimálními preventivními programy a postupy pro řešení zameškaných hodin,“ upozorňuje ředitel vsetínské školy.

Aktuálně vládou nastavená pravidla navíc podle Kořenka komplikují život rodičům a z dlouhodobého hlediska nejsou přínosem ani pro žáky.

„Mnozí i velmi těžce zvládají omezení sociálních kontaktů. Ve škole je i legrace a ‚zlobení‘ učitelů, výlety, společné zážitky k ní vždy patřily. Dnes jsou o ně všichni ochuzeni a to jak žáci, tak i jejich učitelé,“ všímá si Petr Kořenek.

Překotně vyhlašovaná opatření navíc znamenají škodu i pro školy. Například na potravinách ve školních jídelnách.

„Myslím, že stanovení rámcových postupů a společná příprava pandemických plánů by nám jen prospěla. Ovšem pracovníci škol i ředitelé jsou vůči náhlým zvratům odolní, jen to neprospívá jejich zdraví,“ poznamenává Petr Kořenek.