Tři týdny poté, co z výsledků pozorování zákrytu hvězdy TYC 2392-01288-1 planetkou Emma zjistil, že se jedná o dvojhvězdu, jeho poznatek potvrdili další astronomové v zahraničí.

„Kontinentální pozorovatelské centrum European Asteroidal Occultation Network už obdrželo výsledky 7 pozorování, z nichž 5 bylo pozitivních,“ informuje Zelený.

„I když ostatní pozorování vyšla negativně, jsou pro nás důležitá, neboť pomáhají ohraničit prostor, kam až může planetka sahat,“ dodává.

Odborný pracovník meziříčské hvězdárny Petr Zelený při pozorování zákrytů hvězd.
Životní objev. Astronom z Valašského Meziříčí narazil na novou dvojhvězdu

Pozitivní výsledky přinesla pozorování astronomů v Itálii a Alžírsku.

„Italové je zprvu vyhodnotili jako negativní. Po opakovaném posouzení pořízených záznamů však evropské centrum existenci dvojhvězdy potvrdilo. Alžírští kolegové sice k objevu druhé hvězdy přímo nepřispěli, ale pomohli zjistit parametry dvojhvězdy, například úhlovou vzdálenost a vzájemnou pozici obou jejích částí,“ vysvětluje odborný pracovník hvězdárny.

Pozorování našich i zahraničních astronomů potvrdilo rovněž správnost dříve vytvořeného prostorového modelu planetky Emma.

„Vyplývá z něj, že má nepravidelný tvar a její střední průměr činí přibližně 131 kilometr,“ konstatuje Zelený, pro něhož se tím celý objev uzavřel.