„Provádíme podrobný geotechnický průzkum budoucího úseku silnice I/57 od valašskomeziříčské místní části Bynina po výjezd do Jarcové, známého také jako západní obchvat města,“ vysvětluje geolog František Kresta.

„Cílem je získat informace o geologické stavbě podloží v místech, kde vzniknou zářezy, násypy a mosty. Z výsledků měření a odebraných vzorků zeminy vyčteme jeho fyzikální a mechanické vlastnosti, důležité pro zpracování projektové dokumentace i samotnou stavbu.“

ODBORNÍCI PLÁNUJÍ 270 VRTŮ A SOND

Šest a půl kilometru dlouhý úsek prošpikuje na 270 vrtů a sond o celkové hloubce přes tři kilometry. Do méně přístupného terénu se geologové vydají s pásovou vrtnou soupravou.

„Na skálu pod povrchem nikde nenarazíte, podloží tvoří jemnozrnné jíly běžné v celém Česku. I když s nimi většinou nebývají potíže, musíme o nich vědět všechno podstatné. Například jestli jsou objemově stálé,“ doplňuje Kresta.

Myslivci ze spolku Veselá-Hrachovec na tradiční podzimní brigádě připravují krmnou směs pro srnčí zvěř na zimní přikrmování; říjen 2019
Zvěři servírují jadrné krmivo, seno i kaštany

Terénní geotechnický průzkum potrvá do jara příštího roku, další zhruba půlrok zabere rozbor dat a vzorků.

„Až budeme znát jeho výsledky, necháme zpracovat projektovou dokumentaci pro stavební povolení,“ říká Karel Chudárek, ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Stavební práce chtějí silničáři zahájit v roce 2024.

„Skutečný termín bude záviset na přístupu účastníků územního a stavebního řízení, na výkupu pozemků a zřizování věcných břemen,“ zdůrazňuje Chudárek a dodává, že stavby tohoto druhu obvykle trvají tři roky.

První auta by po obchvatu, který má ulevit přetíženému průtahu Valašským Meziříčím, měla projet v roce 2027.

UŽ ABY TO BYLO, SHODUJÍ SE ŘIDIČI

Už aby to bylo, shodují se řidiči zásobování, kteří do města jezdí pravidelně.

„První rozvoz ještě ujde, protože ve čtyři hodiny ráno jsou silnice téměř prázdné. Ale dopoledne to bývá mnohem horší. Město je často ucpané,“ líčí Petr Koblovský, který je vedoucím řidičů pekárenské firmy z Frenštátu pod Radhoštěm.

„Zvláště odpoledne to bývá úplná hrůza. U kruhových objezdů stávají obrovské fronty aut, ve městě se téměř nedá odbočit. Pro mě je nejlépe zavézt pečivo do prodejen a z Valašského Meziříčí rychle zmizet,“ přidává svou zkušenost Roman Baláž.