Ty si Zlínský a Olomoucký kraj rozdělí zhruba na poloviny. O podpoře projektů bude rozhodovat Monitorovací výbor Regionálního operačního programu regionu soudržnosti Střední Morava. Mezi jeho osmadvaceti členy jsou zástupci samosprávy, univerzit, podnikatelů, neziskových organizací a další.
Vyhlášena byla minulý týden již první výzva k podávání žádostí o dotace. Zaměřena je na úpravy, rekonstrukce či výstavbu silnic druhé a třetí třídy. „Žadateli mohou být kraje, ale i obce. Ty ovšem pouze v návaznosti na projekty předkládané krajem či krajskými organizacemi,“ upřesnil mluvčí krajského úřadu Patrik Kamas.

„Zažádáme například o dotace na opravy silnic v Bystřici pod Hostýnem nebo Uherském Ostrohu ve výši čtyřiadvaceti a dvaceti milionů korun,“ dodal.
Za celé šestileté období by mohlo podle Kamase z Regionálního operačního programu jít na opravy asi 135 kilometrů krajských silnic a 55 mostů kolem 2,5 miliardy korun. První výzvy využijí například Otrokovice. „Máme zájem zlepšit nepřehlednou křižovatku dvou silnic třetí třídy u rekreační oblasti Štěrkoviště, a to formou kruhového objezdu. Na podporu projektu bude mít město do konce září vypracován projekt pro územní řízení,“ uvedl mluvčí radnice Milan Plesar.

První výzvy využijí například Otrokovice. „Máme zájem zlepšit nepřehlednou křižovatku dvou silnic třetí třídy u rekreační oblasti Štěrkoviště, a to formou kruhového objezdu. Na podporu tohoto projektu bude mít město do konce září vypracován projekt pro územní řízení,“ uvedl mluvčí tamní radnice Milan Plesar. Většina plánů obcí však musí počkat na další výzvy. Po skončení příjmů žádostí k první z nich 31. října, odstartuje již během listopadu druhá. „Předpokládáme, že do konce roku budou vyhlášeny další prioritní osy operačního programu zaměřené na rozvoj regionu a cestovní ruch,“ sdělil mluvčí krajského úřadu Kamas.

Město Zlín by mohlo podle tamních radních usilovat o získání až jedné miliardy korun. „Zatím jde ale jen o spekulace. Navíc musíme zvážit nakolik to zatíží rozpočet, protože projekty musí žadatel o dotace spolufinancovat. To by v našem případě představovalo stamilionové výdaje,“ míní náměstek primátorky Miroslav Kašný (KDU-ČSL). Přestože se o možných plánech teprve jedná, další z náměstků Miroslav Šenkýř (ODS) aspoň naznačil, kde by mohly evropské peníze pomoci. „Investice by mohly jít na zvýšení počtu nízkopodlažních vozů MHD a výstavbu obchvatu Zálešné, který odlehčí dopravně vytíženému centru města,“ řekl.

V Kroměříži by mohl asfalt na Hanáckém náměstí nahradit park. „Náklady by byly šedesátimilionové. Připravujeme i regeneraci panelových sídlišť, rekonstrukci zimního stadionu, krytého bazénu či koupaliště Bajda,“ řekl mluvčí tamního městského úřadu Pavel Zrna. Seznam kroměřížských projektů za stamiliony korun ještě není úplný. Ve Vsetíně se také plánuje řada oprav. „Mezi zamýšlenými plány je oprava koupaliště u průmyslovky nebo stavební úpravy v centru, na Svárově a náměstí Svobody. Také chceme rozšířit počet nízkopodlažních autobusů,“ naznačila Klára Juřicová ze sekretariátu tajemníka města Vsetín.