Nejhůře by dopadly takzvané koncové obce, kam by přestaly linky zajíždět. Letos tedy starostové ze svých rozpočtů zaplatí sedmdesát korun „na hlavu“, což je o dvacet korun více než loni.

Zastupitelé vesnic v regionu z takového vývoje nadšení nejsou. Například rozlehlý Nový Hrozenkov musí nyní zaplatit o 45 tisíc korun více. Doposud vynakládali ze svého rozpočtu 135 tisíc korun.

„Museli jsme na to přistoupit, aby autobusy zajížděly do vzdálených údolí v katastru. Tam zastávky nejsou. Řidiči by nezastavili a neotevřeli dětem, a ty by se pak nedostaly do škol,“ vyjádřila své obavy starostka Nového Hrozenkova Stanislava Špruncová.

„Chápeme, že to muselo přijít, částka se nezvýšila několik let,“ posteskla si zase starostka Zašové Anna Mikošková.

Stejně situaci vidí také starostka Mikulůvky Naděžda Geržová. Tady budou muset nyní vynaložit z pokladny dalších zhruba 30 tisíc korun. „Sloučili spoje v Oznici, Růžďce a u nás. Doprava v sobotu je tak naštěstí zajištěná,“ řekla. Podle svých slov je hlavně ráda, že nedošlo k avizovanému omezení či rušení spojů.

Na zvýšení poplatků je špatná doba

Dalším velkým problémem je podle starostů načasování zvýšení poplatků.

Obce kvůli menším příjmům z daní totiž mají problémy, jak navýšení zaplatit. „Každá koruna je dobrá v jakémkoli čase,“ povzdechla si starostka Seninky Marie Řezníčková.

Krajští radní nepopulární krok zdůvodnili tím, že se od roku 2003 částka nezvyšovala.

Kraj tehdy vynaložil na tyto účely ze svého rozpočtu 763 korun na obyvatele. V minulém roce částka vzrostla o 104 korun na hlavu.

„Vzhledem k této skutečnosti doporučila letos v září Rada Zlínského kraje navýšení solidárního příspěvku ze strany obcí na zajištění základní dopravní obslužnosti o dvacet korun na jednoho obyvatele,“ potvrdil krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Drozd.

Od Zlínského kraje tak v tomto roce dostane ČSAD Vsetín, která v regionu zajišťuje dopravní obslužnost, celkem 119, 35 milionů korun.

Z těchto finančních prostředků bude u spojů částečně pokryta jejich ztráta. „Pokud by kraj poplatky nezvýšil, určitě by došlo k rušení dalších spojů,“ přiznal ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. Loňský rok nebyl pro autobusového dopravce nijak příznivý. ČSAD muselo totiž rušit spoje kvůli úbytku cestujících.