Naopak radost z vývoje počasí mají stavaři, kterým mírné klima umožňuje pracovat i v období, kdy bývají staveniště běžně opuštěná.

I oni však počítají s tím, že se počasí může ze dne na den změnit. Do velkých stavebních akcí se proto nepouštějí. „Samotní majitelé domů jsou v tomto ohledu raději opatrní," poznamenal Radim Barbořík ze vsetínské firmy Sidar plus.

Nicméně potvrdil, že stavebním firmám letošní zima neobyčejně prospívá. „Běžně končíváme nejpozději v polovině prosince a znovu začínáme, až roztaje poslední sníh. Letos jsme dělali i přes svátky a pracujeme i teď," přiblížil Radim Barbořík.

Bez problému se podle něj lze věnovat úpravám v interiérech a pracím menšího rozsahu, například úpravám parapetů a podobně. „Většinou jde o práce v rozsahu dvou až tří dnů," řekl Radim Barbořík.

Stejnou zkušenost má i Martin Kopecký, majitel firmy MK Stav z Krhové u Valašského Meziříčí. „Co se týče prací venku, děláme spíše jednorázové akce. Do žádných velkých akcí se ale nepouštíme. Co kdyby se počasí náhle změnilo? Je to nejisté," zhodnotil Martin Kopecký.

Také vsetínské společnosti TM Stav mírná zima vyhovuje. „Provádíme i venkovní zemní práce, které normálně v tomto ročním období dělat nelze," potvrdila Irena Kratochvílová, prokuristka společnosti TM Stav.

V současné době má firma rozdělané rovněž i větší zakázky, například úpravy koryt a regulaci toků pro Lesy České republiky. „Pokračuje také výstavba Penny marketu v Brumově-Bylnici, budujeme též inženýrské sítě pro betonárku ve Valašských Kloboukách. A práce se nezastavily ani na dalších rozpracovaných zakázkách." prozradila Irena Kratochvílová z TM Stavu.

Nemalou radost mají z mírné zimy také silničáři. Když nesněží a příliš nemrzne, je totiž na silnicích také daleko méně výtluků.

Silničáři navíc ušetří nemalé peníze za zimní údržbu silnic. Ty potom mohou využít jinde.

„Určitá část nákladů na zimní údržbu silnic je ale konstantní bez ohledu na počasí," upozornil ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Bronislav Malý.

Na podzim se například rozmisťují v terénu zásněžky chránící silnice před navátím sněhu, musí se v plném rozsahu připravit technika, po celou zimu funguje nepřetržitá služba na dispečincích a sypače jsou v pohotovosti, i když se nevyjíždí. „Ale výsledná částka nákladů je samozřejmě výrazně nižší než v období, kdy je krajina i v nížinách pod sněhem a kdy vlhké vozovky namrzají," potvrdil Bronislav Malý.

Cestám teplo svědčí

Velký přínos vidí zejména v malém počtu takzvaných mrazových cyklů, tedy zmrznutí a rozmrznutí vody v drobných prasklinkách na silnicích. Díky tomu se do prvního lednového týdne nestačily vytvořit téměř žádné výtluky a cesty jsou oproti jiným letům v poměrně dobrém stavu.

Ani jarní vysprávky silnic nebudou tak rozsáhlé jako po jiných zimách. „Teplé počasí navíc umožňuje, abychom se věnovali jiným, jarním pracím," doplnil provozně- -technický náměstek ŘSZK Radek Berecka. Silničáři tak mohli podle něj v prosinci i na začátku ledna opravovat svodidla, dopravní značky, dosypávat krajnice nebo vyřezávat uschlé stromy podél silnic.

Od října do konce uplynulého roku najezdili silničáři ve Zlínském kraji „jen" necelých 33 tisíc kilometrů. Údržba stála 24 milionů. Například ve stejném obdobní před třemi lety, kdy bylo výrazně chladněji, byly náklady dvojnásobné a sypače a pluhy najezdily v regionu desetinásobné množství kilometrů.