Starosti i radosti tady ale mají obdobné, jako v jiných školách.

„V posledním roce, kdy jsou školy většinou zavřené, jako jediní na Vsetínsku fungujeme téměř bez omezení. Mateřská a základní škola jsou nyní v plném provozu, jen středoškoláci v souladu s nařízením vlády mají dïstanční výuku,“ říká ředitel školy Antonín Liebel.

Jako tuto těžkou dobu zvládáte?

Snažíme se situaci zvládnout s nadhledem. Díky občasné on-line výuce se děti více těší do školy a učitelé si více váží osobního kontaktu s nimi.

Skvělé je i to, že jsme se naučili spoustu nových věcí. Nicméně osobní komunikaci a vztahy technikou nahradit nelze. Pro neslyšící je škola navíc i přirozeným jazykovým a kulturním centrem.

Místem, které jim nabízí nejvíce možností komunikovat v rodném znakovém jazyce a sdílet své specifické starosti.

Kampaň Do práce na kole, ilustrační foto.
Valmez znovu v akci Do práce na kole. Vloni místní najezdili 76 tisíc kilometrů

Vaše škola začínala jako Zemský ústav pro hluchoněmé. Přestože od té doby uplynulo 110 let, část veřejnosti vás stále vnímá jako ústav.

Ústav patří minulosti! Naše děti se učí podle běžných osnov základní školy. Pouze místo hudební výchovy máme výchovu hudebně dramatickou a žáci mají rozšířený počet hodin speciálně logopedické péče.

Navzdory svému handicapu, který souvisí se sluchovou, řečovou nebo jinou vadu spojenou s komunikačními problémy, mohou ti nadaní složit maturitu a pokračovat ve studiu na vysoké škole.

Ostatní žáky a studenty se snažíme co nejlépe připravit pro praktický život. Ve výuce využíváme zkušenosti „staré školy“ a zároveň hledáme moderní metody výuky. Hodně se zaměřujeme na výuku logopedie, vyvozování hlásek. V tom má Valmez bohatou tradici, protože dříve se zde vzdělávaly děti s nejtěžšími vadami.

Z nových metod jsme zavedli například FIE – Feuersteinovo instrumentální obohacování – jehož podstatou je efektivní využití schopností dítěte. Sami žáci říkají, že se naučí učit se.

Co se u vás v posledních letech změnilo? A co plánujete dále?

Změny probíhají neustále. V uplynulých letech prošly zásadní rekonstrukcí internát, hospodářská budova i kotelna. Nyní máme zpracovány projekty nových dílen oboru elektro a půdní vestavby pro výtvarnou, dramatickou a mediální výchovu. Tady uvažujeme o spojení aktivit s místní základní uměleckou školou.

Také jsme rekonstruovali učebny základní školy, protože jsme rozšířili třídy s vadami řeči. Středoškolské obory jsme rozdělili podle náročnosti na výukově nejméně náročné a zaměřené na praxi, běžné učební a maturitní. Rádi bychom otevřeli i maturitní obor s ekonomickým zaměřením.

Je toho dost, co pro žáky a studenty děláte. Přitom každoroční „přetahovaná“ o žáky s ostatními školami pro vás neplatí.

To je pravda. Do naší školy nemohou rodiče umístit své dítě jen na základě vlastní úvahy a volby. Nutným předpokladem přijetí je doporučení speciálně pedagogického centra. Lze tedy říci, že jsme výběrová škola. V Česku jich není mnoho, a ta naše je zatím plně využitá.

Byt. Ilustrační foto.
Ve Vsetíně opraví za 11 milionů dvacet bytů zvláštního určení

V současné době připravujete pro rodiče cyklus osvětových přednášek. Čeho se budou týkat a jak jim je zprostředkujete?

Naše speciálně pedagogické centrum připravilo na březen cyklus on-line přednášek pro rodiče dětí s narušenou komunikační schopností.

Uskuteční se vždy v úterý – 16., 23. a 30. března – a zaměří se na usnadnění nástupu do první třídy dítěti s vadou řeči, metodickou podporu rodičům žáků se sluchovým postižením a na možnosti péče o děti a žáky se sluchovou vadou a narušenou komunikační schopností v mateřských a základních školách ve spolupráci se speciálně pedagogickým centrem.

Odkaz na přednášky včas zveřejníme na školním webu http://www.val-mez.cz nebo na našem facebookovém profilu. Cyklus zakončíme na podzim přednáškou o historii školy i její budovy a snad i dny otevřených dveří, abychom připomněli letošní 110. výročí jejího trvání.