Dalších sto osm kilometrů pak odborníci označují za nevyhovující. Vyplývá to z výsledků pravidelného hodnocení povrchu vozovek, které si každoročně na podzim nechává zpracovat Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK).

Podle silničářů jsou tato čísla pro Valašsko dobrou zprávou. „V uplynulém roce se totiž stav silnic v okrese Vsetín oproti roku předcházejícímu výrazně zlepšil,“ potvrdil mluvčí ŘSZK Vojtěch Cekota.

Řada havarijních úseků je například na Valašskomeziříčsku a Kelečsku. „Jde o některé úseky silnic z Kelče do Zámrsk či Němetic, dále z Příluk do Lešné či průtah Lhotou u Choryně,“ vyjmenoval Cekota.

Názory se různí

Ve špatném stavu jsou také silnice v Halenkovských údolích Dinotice a Lušová, silnice od Ústí do Hovězí či v údolí Bzové ve Velkých Karlovicích. „Havarijní jsou vždy jen několikasetmetrové úseky a dále je silnice zase v pořádku,“ přiblížil Cekota.

Názory motoristů na kvalitu vozovek v regionu se různí. „Přiznám se, že nemám pocit, že by se cesty nějak výrazně zlepšovaly. Jezdím docela hodně a například jízda po silnici od Janové do Hovězí je dost nebezpečná,“ mínil Tomáš Gerža ze Vsetína.

Naopak René Mikulenka z Valašského Meziříčí si myslí, že kondice valašských silnic se skutečně zlepšuje. „Špatná bývala silnice na Palačov. Ta už je nyní po rekonstrukci. Mám dojem, že silničáři na opravách skutečně pracují,“ nechal se slyšet Meziříčan.

Přesto si neodpustil drobnou výtku směrem k tempu budování nových silnic. „Občas jezdívám za příbuznými do Litoměřic. Zdá se mi, že v severních Čechách přibývají nové silnice daleko větším tempem než u nás,“ zauvažoval Mikulenka.

Stav silnic se zlepšuje

ŘSZK v současné době zpracovává plány a rozpočet investičních akcí na příští rok. Kromě řady menších akcí plánují také rozsáhlou rekonstrukci silnice z Nového Hrozenkova do velkokarlovického údolí Podťaté. Akce by měla začít v příštím roce a skončit v roce 2011. Podle Vojtěcha Cekoty záleží především na tom, zda ŘSZK uspěje s žádostí o dotaci z evropských prostředků.

Z celokrajského hlediska se stav silnic II. a III. třídy zlepšuje souvisle už od roku 2004, kdy měly silnice hodnocení 3,49. Stav je hodnocen pětistupňovou škálou jako ve škole. V uplynulém roce si kromě Vsetína polepšily také okresy Uherské Hradiště a mírně Kroměříž. Naopak zhoršení zaznamenali na Zlínsku, kde výrazně vzrostl počet kilometrů v havarijním stavu. Celkem je v kraji havarijních asi devatenáct procent silnic. Ředitel ŘSZK Ing. Bronislav Malý uvedl, že rychlost opotřebení vozovek výrazně ovlivňuje zejména vysoká intenzita dopravy. „Její snížení můžeme však očekávat až po dobudování dalších úseků čtyřpruhových komunikací na území našeho kraje,“ podotkl Malý.