Skončilo šetření, na vině byly také dráhy

Vyšetřování už uzavřela také Drážní inspekce. „Nehoda se stala i proto, že dráhy nedokázaly včas zastavit dopravu,“ konstatoval jednoznačně náměstek generálního inspektora Jan Kučera.

Kamion a lokomotiva se střetly letos 7. května krátce po půlnoci. Kvůli technické závadě hořící tahač zůstal stát v kolejišti. Přivolaní hasiči začali s likvidací plamenů, když se nečekaně spustilo výstražné zařízení a závory.

Vzápětí do kamionu narazila projíždějící lokomotiva, která jej odhodila za přejezd. Při nehodě nebyl tenkrát nikdo zraněn, celkové škody přesáhly milion korun.

Hasiči žádali zastavit provoz na trati včas

Drážní inspekce již dříve uvedla, že se střetu dalo zabránit, nebýt pomalé a nepřesné komunikace železničářů, kteří po ohlášení okamžitě nepřerušili provoz.

Hasiči přitom ihned po přijetí oznámení o požáru žádali o zastavení dopravy a vypnutí proudu na trati Vsetín - Valašské Meziříčí. „Hlavní příčinou srážky byl na přejezdu stojící kamion. Zásadním důvodem střetu pak to, že ČD nezvládly včas zastavit dopravu,“ uvedl Kučera s tím, že podrobnou zprávu inspekce zveřejní ještě tento týden.

Udělit drahám pokutu však inspektoři nehodlají. „V době nehody neměly dráhy dostatečně zpracovány vnitřní předpisy pro zastavení dopravy v mimořádných situacích,“ vysvětlil toto rozhodnutí inspektorů Kučera.

Mluvčí drah Kubala sdělil, že došlo k nedorozumění mezi hasiči a provozními zaměstnanci drah.

Nic podobného se nebude opakovat, věří mluvčí


„Šéf našich vyšetřovatelů proto okamžitě nařídil všem složkám aktualizaci telefonních seznamů a výměnu kontaktů se záchrannými složkami“ konstatoval mluvčí Českých drah.

Podle něj už by se tedy nemělo opakovat, aby se policie dovolala do železniční pokladny, zatímco běžely drahocenné minuty. Mluvčí dodal, že dráhy v celé republice také změnily staniční řády a pravidla, která určují přesný postup při mimořádných situacích na přejezdech.

K postihům jednotlivých zaměstnanců se podle mluvčího ČD již nechystají. Výpravčí z Jablůnky a Valašského Meziříčí byli po události postaveni mimo službu.