Ve čtvrtek se v Zádveřovicích -Vizovicích konalo veřejné projednání záměru, kde měli zájemci poslední možnost vyjádřit svůj názor.

Silnice povede z Hulína na Slovensko. Procházet má okolím Pozděchova, Lačnova, Horní Lidče nebo Střelné. „Obě navrhované varianty jsou pro obec Pozděchov nevyhovující i podle posudku vlivu na životní prostředí. Jedna je špatná pro obyvatele, druhá má neblahý vliv na okolní krajinu. Pro nás by bylo nejlepší, kdyby se celý záměr změnil," poznamenala starostka Pozděchova Vlasta Sláčíková. Mimo to se obec bojí, že by silnice zasáhla zdroje pitné vody a vodovod.

Přidává se i starostka Lačnova Marie Vlčková. „Když už se musí silnice stavět, tak požadujeme respektování všech posudků vlivu na životní prostředí," řekla Vlčková. Obci Lačnov je prý navíc plánovaná silnice k ničemu. „Jelikož nejsme dopravou zatížená obec, tak nám silnice v ničem nepomůže. Naopak. Naruší okolní krajinu a krajinný ráz. Chceme tedy alespoň protihlukové stěny na místech, kde by mohl zvuk dopravy rušit obyvatele," dodala Vlčková.

Obyvatelé a zastupitelstvo Horní Lidče mají, jako jedni z mála, jiný názor. Podle nich se hlavně zmírní provoz ve vesnici.

„My bychom rozhodně chtěli, aby se silnice postavila. Doprava na stávající silnici, která vede obcí, je přetížená a nebezpečná, takže by nám to pomohlo. Námitek proti stávajícímu řešení jsme moc neměli. Nás bude R49 v podstatě míjet, takže se nás negativní vlivy až tak nedotknou," sdělil místostarosta Horní Lidče Jaroslav Povalač.

S tím ale nesouhlasí odborníci z hnutí DUHA v Olomouci. „Pokud se nedořeší přivaděč, dopravě to nijak nepomůže, spíše naopak. Zhruba pětadvacet až pětatřicet procent dopravy je totiž tranzitní, takže by se vesnicím zas tak neulevilo," míní Miroslav Kutal z hnutí DUHA.

I bez nedořešeného přivaděče jsou stejně oba návrhy pod kritikou.

„Pokud se má stavba realizovat, je potřeba vytvořit návrh, který nebude škodit lidem ani přírodě. Oba stávající návrhy toto nerespektují a vybírat ze dvou špatných návrhů ten méně špatný, je opravdu nelogické. Při velkých stavbách podobného charakteru je potřeba myslet do budoucna," vysvětlil Kutal.

Podle ochránců přírody je ideálním východiskem dlouhý tunel. Na ten ale údajně nejsou peníze. „Pokud ale není dost peněz na nejlepší řešení, tak by se dálnice ani neměla stavit," shrnul Kutal.

Právě přivaděč je trnem v oku většině obcí. Starostové na veřejné rozpravě požadovali, aby do posouzení R49 byl zahrnut i přivaděč 1/57. Ten by napojoval místní komunikace k dálnici.

Přivaděč se ale řeší zvlášť. Reálně proto hrozí, že bude postavena dálnice, ze které místní obyvatelé mít užitek stejně nebudou.

„Jako jednu z podmínek jsme uvedli, že stavby musejí být koordinovány," upozornil Tomáš Bajer, který posuzoval vliv na životní prostředí.

„Musím přiznat, že to byla nejnáročnější stavba, kterou jsme kdy posuzovali. V aktuálním návrhu se dostává do konfliktu zájem ochrany přírody a ochrany lidí. Máme k ní téměř tři sta výhrad, podmínek či připomínek," dodal Bajer.

Autor: Vendula Životská