Cílem spolupráce je podpořit a zpopularizovat strojařská řemesla. O ně totiž mezi dětmi není až takový zájem. Současný pracovní trh si je ale žádá. Součástí spolupráce je také poskytování stipendií nejlepším studentům školy.

„Jde o pilotní program. V určité fázi jej zhodnotíme a uvidíme, co dál," poznamenal jednatel ZV Viktor Nevrlý s tím, že by rádi do projektu zapojili i další výrobní společnosti. „Máme představu o vytvoření skupiny, která se na problematiku popularizace potřebných moderních strojírenských, ale i dalších řemesel úzce zaměří," dodal. Jednou z fabrik, která by se i podle představ iniciátorů mohla zapojit, je vsetínský Hirschmann. Ten v současné době prochází změnou výrobní struktury. Převažující ruční práci má nahradit produkce s využitím moderní technologie a vysoce kvalifikovaných strojírenských odborníků i v dělnických oborech.

Studenti získají také prázdninovou brigádu

„Takové spolupráci by se naše firma nebránila. Osobně vím, o co jde a mám s tím zkušenosti," řekl vedoucí nástrojárny společnosti Hirschmann Czech Vladimír Laník.

„Získat erudované pracovníky je dnes poměrně velký problém. Proto je potřeba si je vychovat, nebo se alespoň na jejich výchově účinně podílet. Nápad vsetínské odborné školy se mi líbí. Je to trend a směr, který by mohl vést ke změně stavu k lepšímu," dodal.

V celém stávajícím projektu ale nejde jen o materiální podporu a popularizaci moderních strojírenských oborů. „Naší snahou je připravit si nové kvalifikované zaměstnance. Proto studentům školy umožňujeme absolvovat u nás praxi a o prázdninách i placenou brigádu. Poznávají tak prostředí výrobního podniku se vším všudy," pověděl jednatel ZV Nevrlý s tím, že škole pomáhají i ve vybavení jejích dílenských prostor.

Pedagogové si přístupu ZV-Nástroje cení. „Jde o první firmu, která nepřišla jen s deklarací, ale poskytuje konkrétní pomoc," řekl Valašskému deníku ředitel školy Josef Slovák. „Výrobní společnosti, a nejen ty strojírenské, si začínají uvědomovat, že potřebují nové kvalifikované lidské zdroje, kterých není." Přiznal, že jednotlivé obory jsou vyučovány podle obecných osnov, které často praxi neodpovídají. „My bychom měli být pro firmy partnerem, proto bychom chtěli upravit i systém tak, aby odpovídal firemnímu životu," uvedl Slovák.

Autor: Dušan Póč