Zásadně proti, jsou ale překvapivě zastupitelé obce Jasenná, kteří odmítli zadat vypracování změny územního plánu. Rozšíření komunikace podle nich není nutné, protože jim silničáři slíbili, že v roce 2015 odvede kamiony už daleko před obcí pryč další plánovaná rychlostní silnice R49.

Podle ředitele ŘSD ČR Zlín Karla Chudárka mají vést na Syrákov z každé strany dva stoupací pruhy a zároveň třetí pruh na sjezd. „V současné době máme investiční záměr. Další průběh akce je ale ohrožen. Zastupitelstvo obce Jasenná zamítlo zadat vypracování změny územního plánu,“ uvedl.

Starosta Jasenné Pavel Machovský zdůvodňuje zamítavé stanovisko obecních zastupitelů tím, že věří silničářům.„Myslíme si, že je teď rozšiřování silnice nerozumné, když nám slíbili, že už v roce 2015 odvede kamiony nová R49. Na zastupitelstvu teď o rozšíření jednat nebudeme,“ řekl.

Ředitel ŘSD ČR Zlín připustil, že se výstavba R49 může pozdržet. „Je to složitý proces. Zpracovává se EIA, problémy mohou nastat i s financemi,“ naznačil Chudárek možné komplikace.

Lidé z Jasenné dále upozornili, že už při případné stavbě stoupacího pruhu na Syrákov vzniknou další vážné dopravní problémy. Kamiony čekající na průjezd v jediném volném jízdním pruhu podle nich zcela ucpou obec.

Chudárek si je těžkostí vědom. „Ano, bude to problém,“ připustil.

Rozšíření silnice na Syrákov a následné zklidnění dopravy podporuje Zlínský kraj.

„Půjde o podobné rozšíření jako v Buchlovských horách,“ vysvětlil mluvčí Zlínského kraje Patrik Kamas.

Nutnost začít pod Syrákovem stavět zdůraznil hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš. „Rozšíření je v každém případě potřebné s ohledem na zvyšující se intenzitu dopravy,“ řekl.

Stejný názor má i radní Zlínského kraje zodpovědný za dopravu Petr Hradecký. „Dochází zde k pravidelným kolapsům a zastavení dopravy. Hlavně v zimě,“ uvedl.

Na komplikace pod Syrákovem si pravidelně stěžují řidiči. „Problémové místo je to určitě. Hlavně v zimě je neudržované. I manžel tam nedávno zůstal viset,“ řekla řidička Leona Kozáková ze Slušovic.

„Pokud je delší kolona, tak je tam problém s předjížděním v zatáčkách,“ pokračoval zlínský řidič Jarda Podešva.„Ano, špatně se tam předjíždí,“ doplnil zlínský řidič Ladislav Bittner.

Zhuštěná doprava v kopci brzdí i speditéry. „Třetí pruh na Syrákov uvítáme. Když je tam silnice ucpaná, je to šílené. Letos v zimě jsme zůstali stát pod kopcem dvakrát. Zdrží nás to i na čtyři hodiny. A protože máme termínované vykládky, hrozí nám penále,“ vysvětlil jednatel zlínské přepravní společnosti Hermann trans Jaroslav Hermann.

Na místo, kde dochází často k dopravním nehodám pravidelně vyjíždějí policisté a hasiči. „Na Syrákově jsme naposledy zasahovali v lednu, když zde ze silnice vyjel Chevrolet a spadl z patnáctimetrového srázu,“ uvedl Vít Rušar z Hasičského záchranného sboru Zlínského kraje.

Rozšíření silnice na Syrákov má stát 320 milionů korun. Pokud dojde k dohodě, má trvat vyřizování tiskopisů a vlastní stavba stoupacích pruhů celkem čtyři roky. „Vyřízení stavebního povolení bude řádově trvat dva roky. Za další dva roky můžeme silnici postavit. Teoreticky by mohli řidiči po nové silnici jezdit v roce 2012,“ uzavřel Chudárek.

Martin Lavay